actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd December 2007, 15:00
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Satelliet brengt Afrika snel internet

Satelliet brengt Afrika snel internet


Rotterdam, 22 dec. Heel Afrika is gisteren voorzien van snelle verbindingen voor telecom- en internetverkeer. In Frans Guyana werd, vijftien jaar na de oprichting van de Regional African Satellite Communications Organisation (Rascom), de eerste Rascom-satelliet gelanceerd.



De RascomStar QAF1 zal ook televisiesignalen verspreiden en geïsoleerde mobieletelefonienetwerken verbinden met de mondiale telecominfrastructuur. Doordat RascomStar het hele continent bereikt, zijn er volop mogelijkheden voor rechtstreekse intra-Afrikaanse satellietverbindingen.

Nu lopen verbindingen veelal via Europa: van de ene Afrikaanse locatie per satelliet naar, bijvoorbeeld, het grondstation van KPN in het Friese Burum, vandaar per kabel naar een grondstation in een ander Europees land en dan via een tweede satelliet naar een andere Afrikaanse locatie. Het omzeilen van dit soort routes levert Afrika een besparing van honderden miljoenen euro’s per jaar op.

De satelliet, die 150 miljoen dollar kostte en in Cannes gebouwd is door het Frans-Italiaanse Thales Alenia Space, was al een paar jaar klaar. De vertraging is kenmerkend voor het Rascom-project: er is voortdurend te weinig geld, in dit geval voor de lancering. Ook politiek was het lastig om de 46 lidstaten op één lijn te krijgen.

Egypte begon in 1998 met een eigen vloot, met nu twee satellieten. In mei 2007 volgde de eerste Nigeriaanse telecommunicatiesatelliet, gebouwd en gelanceerd door China. Nigcomsat en Nilesat bieden hun diensten ook over de grens aan en namen Rascom daarmee de wind uit de zeilen.

Ook kabels speelden een rol. Afgezien van Zuid-Afrika, Djibouti en Noord-Afrika had Afrika tot 2002 geen zeekabelverbindingen met de rest van de wereld.

De betekenis van de Rascom-satelliet is in de eerste plaats politiek: een krachtig pan-Afrikaans symbool, hoog verheven boven alle problemen op de grond. Illustratief was de redding van het project door de Libische leider Gaddafi. De politieke poot van Rascom bleef in Abidjan, maar werd losgekoppeld van een werkmaatschappij op Mauritius.


NRC, 22-12-2007
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th December 2007, 13:37
Hanne Wuyts Hanne Wuyts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Schilde
Posts: 107
Nu hopen dat het geld dat de Afrikaanse overheden hiermee uitsparen op een fatsoenlijke manier gebruikt wordt en dat er misschien eindelijk een klein lichtpuntje aan de horizon is voor deze mensen. Want eigelijk kunnen de meeste Afrikanen met deze internetverbinding niet echt veel doen. Gelukkig is StuBru er dan om de waterproblematiek toch al een stukje op te lossen nietwaar?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 28th December 2007, 14:48
Natasja_dc Natasja_dc is offline
Natasja
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Halle-Zoersel
Posts: 73
Het is wel een mooi symbool voor de landen in Afrika, hopelijk dat het in het echt dan ook zo mag zijn in het vervolg. Ik stel mij toch twijfels bij de kostprijs van dit alles. Volgens mij zijn er een heel aantal landen die hier geld in gestoken hebben, die beter hun geld steken in de welvaart van hun burgers. Er zijn zo veel arme mensen in sommige delen van Afrika dat ik armoedebestrijding de grootste noodzaak vind. Pas wanneer iedereen op een menswaardige manier kan leven, kan er geld vrijgemaakt worden voor minder dringende zaken zoals internet.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 30th December 2007, 12:57
Philip_Huygelberghs Philip_Huygelberghs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Nijlen
Posts: 76
Raar??

Ik vind het persoonlijk toch ook een rare investering. De meeste mensen ginder hebben nog geen pc! En in de rest van de wereld is de logische opeenvolging toch geweest: eerst pc en dan internet, Of niet soms? Het grootste percentage van de inwoners heeft nog geen geld om een pc te kopen, laat staan kleren en eten te kopen!! Een rare beslissing, maarja elke stap vooruit is er tenslotte toch één vooruit. Lang leve progressie!

Cheers!
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 30th December 2007, 16:47
jessica.luyckx jessica.luyckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: brecht
Posts: 65
Ik vind dit een zeer goede investering. Mijn tante is juist van Afrika, uit Ghana. Ze ging daar regelmatig naar een internet café zitten, dit internet was zo traag en werkte de helft van de tijd niet.
Er zijn een paar internet cafés die daar gratis zijn voor de plaatselijke bewoners, en voor de bezoekers van andere landen dan wel geld kost. Dit vind ik natuurlijk goed, zo kunnen arme en rijkere mensen op het internet.
De armen mogen natuurlijk ook geld geven wanneer ze genoeg verdient hebben die week.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:18.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.