actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th March 2018, 11:35
Robbe.V*nweert Robbe.V*nweert is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 67
Ook Antwerpse en Leuvense restaurants verkopen restjes aan halve prijs

Na Gent is ‘Too Good To Go’ ook actief in Antwerpen en Leuven. De app tegen voedselverspilling toont welke winkels en restaurants in uw buurt voedseloverschotten hebben.

De van oorsprong Deense app ging op 1 maart van start in Gent, twee weken later volgde Antwerpen en donderdag was het de beurt aan Leuven. Volgens de initiatiefnemers zullen onder meer Mechelen, Brugge, Kortrijk en Hasselt in de nabije toekomst aansluiten in dit rijtje. En elke dag nog melden nieuwe horecazaken zich aan bij de app.

Too Good To Go brengt klanten in contact met restaurants en winkels met voedseloverschotten. Zij kunnen in de app elke dag hun aanbod aan restjes plaatsen, en klanten kunnen snel de dichtstbijzijnde zaken lokaliseren.

De restaurants en winkels kiezen zelf de prijs, maar het moet sowieso minder dan de helft zijn. Ook de betaling verloopt via de app. De enige voorwaarde is dat klanten zelf een potje of een andere verpakking meebrengen. Op die manier wordt er geen extra afval gecreëerd.

Too Good to Go is actief in acht Europese landen. Naast België en Denemarken, hebben ook consumenten in Frankrijk, Duitsland, Nederland, Noorwegen, Zwitserland en Groot-Brittannië de app tegen voedselverspilling enthousiast verwelkomd.

Oprichter James Crummie noemt voedselverspilling ‘een van de domste problemen ter wereld’. ‘De restaurantindustrie verspilt elk jaar 600.000 ton voedsel, terwijl wereldwijd miljoenen mensen afhankelijk zijn van voedsel*banken. Hoe is het mogelijk dat deze twee problemen naast elkaar kunnen bestaan?’

Bron: De Standaard.be (30/03/2018)
Link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20180330_03438594

Eigen mening:
Ik vind dit een uitstekend initiatief en ik ben verrast dat het al in enkele grote landen actief is. Ik was niet echt op de hoogte van het bestaan van deze markt, maar toen ik dit artikel las, werd ik wel meteen overtuigd van het idee. Het is goed dat we oplossingen zoeken om zo weinig mogelijk eetbaar voedsel weg te gooien. Mensen krijgen de kans om eten goedkoper aan te kopen als ze o.a. geen goede financiële situatie hebben, maar dit is op zich geen vereiste. Iedereen kan en mag gebruik maken van deze dienst en dat legt volgens mij de nadruk op het probleem van de verspilling. Waarom zouden we eten weggooien als er zo veel mensen zijn die extra hulp kunnen gebruiken? Bij sommige instanties is dit nog steeds verboden, maar ik vind dat er overeenkomsten moeten komen die enerzijds de voedselverspilling verminderen en anderzijds mensen die het minder breed hebben ondersteunen. Ik denk dat als deze app verder groeit en echt doorbreekt, dat het op lange termijn een redelijk grote impact kan hebben op dit probleem, maar creëren we dan niet het gegeven dat mensen minder geneigd zouden zijn om op restaurant te gaan als je het nadien toch goedkoper kan verkrijgen? Ik zou denken van wel, maar echt leuk is het niet. De meeste mensen gaan volgens mij liever gezellig, volwaardige gerechten eten, dan nadien met eigen bewaardozen 's avonds laat restjes te gaan halen.

Laatst aangepast door Robbe.V*nweert : 30th March 2018 om 11:43.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:29.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.