actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th January 2013, 11:40
s*ana.vervoort s*ana.vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Geel
Posts: 127
Franse les al vanaf derde leerjaar

Leerlingen in de lagere school zullen binnenkort al vanaf het derde leerjaar Franse les kunnen volgen. Dat is een van de punten uit het ontwerpdecreet waarover onderwijsminister Pascal Smet een akkoord heeft binnen de Vlaamse regering.
Minister Pascal Smet (sp a) heeft zijn talennota die hij in de zomer van 2011 lanceerde, in een ontwerpdecreet gegoten. Een van de punten is dat álle kinderen bij de overgang van kleuter- naar lager onderwijs en van lager naar middelbaar onderwijs een taaltest Nederlands moeten afleggen. “Wie niet slaagt, krijgt een taalbad of bijkomende lessen”, zegt zijn woordvoerster Nina Mallants.

De verplichte taaltest is maar een van de punten over taal die veranderen. “Voorts zullen kinderen al vanaf het derde leerjaar Frans kunnen volgen. Nu is dat vanaf het vijfde.”

Andere nieuwigheid is dat middelbare scholen tot 20 procent van hun lessen in een andere taal mogen geven, naast de gewone taallessen.

Het Vlaams Verbond van het katholiek basisonderwijs heeft al kritiek op het nieuwe ontwerpdecreet.

Bron:
DE GAZET VAN ANTWERPEN
18/01/2013

Mening:
Dat kinderen in de toekomst bij de overgang van kleuter- naar lageronderwijs en van lager- naar middelbaaronderwijs een taaltest Nederlands moeten afleggen, vind ik een goed initiatief. Nederlands is onze moedertaal, dus het is niet meer dan juist dat we hier voldoende op moeten scoren. Het door Pascal Smet voorgestelde taalbad en bijlessen voor leerlingen die niet slagen voor deze test vind ik een goede maatregel. Wat ik niet begrijp in het artikel is dat leerlingen in de toekomst vanaf het derde leerjaar Frans zullen kunnen volgen. Ik kan hieruit afleiden dat dit niet verplicht zal zijn. Ziet men dit dan als een vorm van bijscholing? Want als er maar twee leerlingen in de klas zouden zijn die deze lessen willen volgen, wat doet men dan met de rest van de klas? Trouwens er zijn de dag van vandaag elders al mogelijkheden om kinderen, ongeacht welke leeftijd, Franse les te laten volgen.

Laatst aangepast door s*ana.vervoort : 18th January 2013 om 11:57.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th January 2013, 22:54
Ilse Van Loock Ilse Van Loock is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Kessel
Posts: 103
Ik vind het een goed idee dat men reeds in het derde leerjaar wil beginnen met Frans. Voor mij mag dit zelfs veel vroeger; vb. vanaf de kleuterklas. Taalinitiatie of talensensibilisering is op een speelse manier kennis maken met een vreemde taal of talen. Deze methodes zijn niet prestatiegericht . Later vanaf het derde leerjaar kan men dan de gewone lessen aanvatten. Dankzij deze methodes hebben de kinderen ondertussen op een speelse wijze toch al wat kennis opgedaan over de nieuwe taal. Op deze manier kan men later in het middelbaar overschakelen naar 1 of meerdere vakken die in het Frans of Engels worden gegeven.
Waarom kiezen voor taalinitiatie of talensensibilisering? De voordelen hiervan zijn dat de vreemde taal gemakkelijker wordt opgenomen en dat de kinderen positiever gaan staan ten opzichte van vreemde talen en culturen. Uit onderzoeken van vooraanstaande universiteiten is ook gebleken dat tweetalige kinderen beter kunnen multitasken en dat het geen negatieve invloed heeft op de moedertaal. Waarop nog wachten?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:55.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.