Franse les al vanaf derde leerjaar
Leerlingen in de lagere school zullen binnenkort al vanaf het derde leerjaar Franse les kunnen volgen. Dat is een van de punten uit het ontwerpdecreet waarover onderwijsminister Pascal Smet een akkoord heeft binnen de Vlaamse regering.
Minister Pascal Smet (sp a) heeft zijn talennota die hij in de zomer van 2011 lanceerde, in een ontwerpdecreet gegoten. Een van de punten is dat álle kinderen bij de overgang van kleuter- naar lager onderwijs en van lager naar middelbaar onderwijs een taaltest Nederlands moeten afleggen. “Wie niet slaagt, krijgt een taalbad of bijkomende lessen”, zegt zijn woordvoerster Nina Mallants. De verplichte taaltest is maar een van de punten over taal die veranderen. “Voorts zullen kinderen al vanaf het derde leerjaar Frans kunnen volgen. Nu is dat vanaf het vijfde.” Andere nieuwigheid is dat middelbare scholen tot 20 procent van hun lessen in een andere taal mogen geven, naast de gewone taallessen. Het Vlaams Verbond van het katholiek basisonderwijs heeft al kritiek op het nieuwe ontwerpdecreet. Bron: DE GAZET VAN ANTWERPEN 18/01/2013 Mening: Dat kinderen in de toekomst bij de overgang van kleuter- naar lageronderwijs en van lager- naar middelbaaronderwijs een taaltest Nederlands moeten afleggen, vind ik een goed initiatief. Nederlands is onze moedertaal, dus het is niet meer dan juist dat we hier voldoende op moeten scoren. Het door Pascal Smet voorgestelde taalbad en bijlessen voor leerlingen die niet slagen voor deze test vind ik een goede maatregel. Wat ik niet begrijp in het artikel is dat leerlingen in de toekomst vanaf het derde leerjaar Frans zullen kunnen volgen. Ik kan hieruit afleiden dat dit niet verplicht zal zijn. Ziet men dit dan als een vorm van bijscholing? Want als er maar twee leerlingen in de klas zouden zijn die deze lessen willen volgen, wat doet men dan met de rest van de klas? Trouwens er zijn de dag van vandaag elders al mogelijkheden om kinderen, ongeacht welke leeftijd, Franse les te laten volgen. |
Ik vind het een goed idee dat men reeds in het derde leerjaar wil beginnen met Frans. Voor mij mag dit zelfs veel vroeger; vb. vanaf de kleuterklas. Taalinitiatie of talensensibilisering is op een speelse manier kennis maken met een vreemde taal of talen. Deze methodes zijn niet prestatiegericht . Later vanaf het derde leerjaar kan men dan de gewone lessen aanvatten. Dankzij deze methodes hebben de kinderen ondertussen op een speelse wijze toch al wat kennis opgedaan over de nieuwe taal. Op deze manier kan men later in het middelbaar overschakelen naar 1 of meerdere vakken die in het Frans of Engels worden gegeven.
Waarom kiezen voor taalinitiatie of talensensibilisering? De voordelen hiervan zijn dat de vreemde taal gemakkelijker wordt opgenomen en dat de kinderen positiever gaan staan ten opzichte van vreemde talen en culturen. Uit onderzoeken van vooraanstaande universiteiten is ook gebleken dat tweetalige kinderen beter kunnen multitasken en dat het geen negatieve invloed heeft op de moedertaal. Waarop nog wachten? |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:41. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.