actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th December 2007, 00:24
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Unhappy Het gaat wél om de postjes

Het gaat wél om de postjes


BRUSSEL - De persoonlijke veto's en vetes verhinderen dat Verhofstadt snel een formule op poten kan zetten om toch samen in zee te gaan.



Na zes maanden crisis is de regimecrisis zo diep dat het laatste waar het nu moet over gaan de persoonlijke agenda is. Helaas, zelden hebben persoonlijke vetes en ambities de formatie zo gehypothekeerd als nu. Volgens ingewijden valt Guy Verhofstadt geregeld bijna van zijn stoel van de nijd die oplaait tussen de hoofdpersonages die deze crisis moeten oplossen. Klein detail: Verhofstadt zelf heeft ook een persoonlijke agenda. Yves Leterme was maandenlang het taboewoord op Wetstraat Zestien.

Elke constructie die Leterme verder verzwakt valt te verkiezen boven een constructie waar CD&V/N-VA goed uitkomt. 'Wie gelooft die mensen nog', de oneliner waarmee Leterme op punten het verkiezingsdebat met Verhofstadt won, laat tot vandaag zijn sporen na.

Toch heeft Verhofstadt voor zichzelf uitgemaakt dat hij geen tweede Wilfried Martens wil worden die net een termijn te veel aan het hoofd een kwakkelcoalitie zal leiden. Als het echt moet, dan wel voor enkele weken of maanden een interimregering (en dus toch 'Verhofstadt III'), maar eigenlijk liever niet. De andere Open VLD'ers laten de eer ook liever aan Leterme, want straks met een martelaar naar de verkiezingen in 2009 gaan, neen, dankuwel.

Voor CD&V is Verhofstadt III een nachtmerriescenario, toch zeker mocht Verhofstadt toch de ambitie hebben - quod non, verzekert zijn entourage - om daarna ook een definitieve ploeg te leiden. Leterme stelde geen publiek veto tegen Verhofstadt maar Etienne Schouppe deed dat dit weekend in zijn plaats voor CD&V/N-VA. Het kartel zet nog altijd met stip in op Leterme als premier. Maar daarvoor moet hij wel eerst weer tot formateur benoemd worden, en daar zal op zijn minst nog wat tijd moeten over gaan.

De Vlaamse geschillen tussen Open VLD en CD&V/N-VA verzinken in het niets bij de 'haat en nijd' - dixit een onderhandelaar - die tussen de Franstalige kopstukken heerst. Didier Reynders kan de eerste Waalse premier in meer dan dertig jaar worden. Aan CD&V/N-VA heeft hij net na 10 juni laten weten dat hij de eer aan Leterme liet. Maar de situatie is niet meer dezelfde.

Gisteren benadrukte hij als een echte kandidaat-premier 'dat de verschillende politieke partijen die in een regering willen stappen nu ook eens duidelijk moeten maken welk beleid ze willen voeren. De vraag is niet alleen 'met wie' maar vooral 'om wat te doen'. In realiteit ziet Reynders natuurlijk dat hij wellicht nooit meer zo dichtbij het premierschap zal komen als nu.

Bij voorkeur moet voor de MR de tijdelijke regering ook een voorafspiegeling zijn van de 'definitieve'. Ook de premier van de ploeg? No comment. De MR-voorzitter heeft naar eigen zeggen geen veto's, maar probeerde de voorbije dagen alles om of het CDH of de PS uit te sluiten. Die twee hebben echter hun lot aan elkaar verbonden.

Het hevigste verzet tegen Didier Reynders als premier zal uit Wallonië zelf komen, met name van Joëlle Milquet en Elio Di Rupo. Voor hen is Verhofstadt als interimpremier geen enkel probleem, en liever nog de man die het verkorven heeft in de Franstalige publieke opinie de kanseliersbonus gunnen dan de rivaal in het eigen landsgedeelte.

Veel zal afhangen van wat Reynders en Leterme onder elkaar zelf overeen komen. En tussen die twee is tot nader order geen enkel conflict. Zelfs na de stuk gesprongen formatie van oranje-blauw bleven de twee positief over elkaar. 'Dit wordt niet de regering van één man', zei Reynders al heel kort na de verkiezingen. Maar er kan er maar één premier zijn.


DS, 11-12-2007 (Isabel Albers)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th December 2007, 00:36
Stef.Berghmans's Avatar
Stef.Berghmans Stef.Berghmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Mol
Posts: 153
Ik ben eens benieuwd wat er uit de bus gaat komen.

Leterme is er niet in geslaagd om een regering te vormen, toch blijkt uit een recente poll dat de Vlaamse kiezers nog steeds op hem zouden stemmen. Is een regering met aan het hoofd een Vlaams liberaal dan niet een beetje het negeren van de stemmen van de Vlaming?

Over Reynders dan, ik heb hem altijd al een man gevonden die volgens mij capabel is om premier te zijn. Ik denk dat hij toch genoeg kennis en inzicht heeft om beide landsdelen goed in te kunnen schatten.

Milquet heeft bij mij afgedaan na haar uitspraken in de regeringsonderhandelingen en Di Rupo blijft in mijn ogen niet geschikt als premier, aangezien hij nogal vaak de Waalse opinie iets te hevig verdedigt ...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 11th December 2007, 00:44
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Citaat:
Orgineel gepost door Stef.Berghmans
Over Reynders dan, ik heb hem altijd al een man gevonden die volgens mij capabel is om premier te zijn. Ik denk dat hij toch genoeg kennis en inzicht heeft om beide landsdelen goed in te kunnen schatten.

Toch eventjes in herinnering brengen...
http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=13277
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 11th December 2007, 00:59
Stef.Berghmans's Avatar
Stef.Berghmans Stef.Berghmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Mol
Posts: 153
Inderdaad, Reynders is niet perfect (kunnen we dit echter wel van een politicus zeggen na o.a. Agusta, dioxine-crisis, Dutroux, de mislukte regeringsonderhandelingen, ... ? )

Maar ik vind zelf, hoewel ik niet zo liberaal-gezind ben, Reynders een van de weinige Waalse politici die volgens mij met succes premier zou kunnen zijn. Samen met Louis Michel (Ollez MR) is het een Waals politicus waar ik echt respect voor heb.

Ik zeg echter niet dat ik tevreden zou zijn als Reynders premier wordt, ik zou echter wel tevreden zijn dat hij het is indien het toch een Waal zou worden. Ik zie niemand anders echt in staat om het land te kunnen leiden (zoals eerder al gemeld: Di Rupo té pro-Waals en Milquet zal volgens mij voor de meeste Vlamingen onaanvaardbaar zijn aangezien zij toch een beetje de "zwarte piet" gekregen heeft tijdens de onderhandelingen).
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 11th December 2007, 12:10
Stef Vandycke Stef Vandycke is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: Mol
Posts: 50
Dat Reynders kans maakt om premier te worden is niet nieuw, maar ik vrees dat we dan nog meer geklungel gaan krijgen dan al het geval was op het ministerie van Financiën. Ik zou me dus niet laten misleiden door het charisma van onze goede vriend Didier.

Het uitblijven van een finaal antwoord van de CDh op de vragen van formateur Leterme doet me toch twijfelen of CDh oranje-blauw echt wel zaten zitten aangezien ze nog altijd samenwonen met de PS in de Waalse gewestregering en de Franstalige gemeeschapsregering... Het zou alleszinds een moeilijke scheiding worden nadat CDh triomfantelijk de MR buitenspel gezet had na de verkiezingen van 2004...
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 12th December 2007, 01:08
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Question Reynders wil interim-premier worden

Reynders wil interim- premier worden


BRUSSEL - Als Didier Reynders (MR) de interimregering niet mag leiden, kiest de MR voor de oppositie.



MR-voorzitter Didier Reynders eist het premierschap op van de interimregering die in de steigers staat. Zijn partij, de MR, speelt het hard: als Reynders niet voor enkele maanden naar de Wetstraat 16 kan, kiest ze voor de oppositie.

De ambitie van Reynders strekt zich niet uit tot de echte regering, die op de interimregering moet volgen. De liberaal beseft dat een Franstalige premier op langere termijn niet haalbaar is. Hij richt zijn blik daarom op de regionale verkiezingen van 2009: Reynders zou graag 'premier van Wallonië' worden. Die functie bestaat op dit moment nog niet, maar kan worden gecreëerd op het moment dat het Waals Gewest en de Franse Gemeenschap gefuseerd worden, een andere droom van Reynders.

Reynders stuit echter op een veto van PS en CDH. Die partijen zien nog liever de Vlaming Yves Leterme (CD&V) als premier dan die post te gunnen aan hun Franstalige rivaal. Deze botsing verhindert de snelle start van een interimregering.

Ze verklaart ook de spanningen die gisteren opnieuw hoog opliepen tussen MR en CDH. Op de RTBF vlogen de verwijten heen en weer. 'Er zitten twee kartels aan tafel: CD&V/N-VA, maar ook CDH/PS', klonk het bij de MR - tot grote woede van het CDH. Die wees erop dat 'de MR, niet wij, zich in de armen van de PS heeft gestort'.

Reynders' humeur zakte gisteren helemaal onder het vriespunt nadat De Standaard op zijn website het mogelijke scenario gepubliceerd had dat Guy Verhofstadt de interimregering zou leiden, met Leterme als vicepremier. Leterme zou de portefeuille Financiën en Institutionele Hervormingen krijgen, waardoor hij de staatshervorming op de rails kan zetten. Niet alleen greep Reynders in dit scenario naast de Wetstraat 16, hij zag ook nog eens zijn portefeuille Financiën verhuizen naar Leterme.

De Franstalige liberaal voelde zich geslachtofferd in de strijd om de 16 tussen twee Vlaamse partijen. Verraden door zowel Guy Verhofstadt als door Yves Leterme, twee politici tegenover wie hij zich zelf altijd loyaal heeft opgesteld. 'Reynders zal Financiën alleen opgeven om te verhuizen van de Wetstraat 12 naar de Wetstraat 16,' klonk het dan ook prompt bij de MR.

Het bericht op onze website werd vervolgens in alle toonaarden ontkend. De woordvoerder van de premier noemde het voorbarig.

Premier Verhofstadts voornaamste taak bestaat ondertussen uit het 'wegmasseren' van de spanningen aan Franstalige kant. Aan Vlaamse kant tekent zich een oranje-blauwe meerderheid af, aan Franstalige kant is het zelfs nog onduidelijk of er drie of vier partijen tot de coalitie toetreden. Dat de interimregering nog deze week op de rails staat, wordt niet meer verwacht. Behalve over de samenstelling en de postjes is er ook nog grote onduidelijkheid over de inhoud.


Blog DS, 12-12-2007
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:51.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.