actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th November 2016, 15:11
Robbe.V*nweert Robbe.V*nweert is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 67
“40 procent van de Europese autotaksen gaat naar zaken die niet over mobiliteit gaan"

“40 procent van de Europese autotaksen gaat naar zaken die niets met mobiliteit te maken hebben”

Automobielorganisatie Touring klaagt dinsdag aan dat 38 procent van de Europese autotaksen niet opnieuw geďnvesteerd wordt in weginfrastructuur. “Ons land doet het zo mogelijk nog minder goed”, klinkt het in een persmededeling.

De Internationale Automobielfederatie FIA, in ons land vertegenwoordigd door Touring, liet door het studiebureau CE Delft de opbrengst uit brandstofaccijnzen, verkeersbelasting, inschrijvingstaksen, wegentaksen en belastingen op inverkeerstelling in kaart brengen. Andere autobelastingen, zoals de btw op autoverkoop, werden buiten beschouwing gelaten. Niet al die belastingen worden in alle lidstaten geďnd en daardoor is vergelijken moeilijk. Het gaat om cijfers uit 2013, de meest recente die beschikbaar waren voor alle landen.

“Van de 286 miljard euro per jaar, die de Europese lidstaten innen van autobezitters, wordt slechts 178 miljard opnieuw geďnvesteerd in de infrastructuur. De rest wordt opgesoupeerd door het algemeen budget dat niets met mobiliteit te maken heeft. Ons land doet het zo mogelijk nog minder goed. We weten dat de totale opbrengst in België van motorvoertuigen in 2015 iets meer dan 16,5 miljard bedroeg. Slechts 1,2 miljard daarvan wordt opnieuw geďnvesteerd in onderhoud en exploitatie van het wegennet”, zegt Touring. De organisatie wijst erop dat 5 miljard naar openbaar vervoer gaat en het overige deel naar het algemeen budget.

Volgens Touring is het evident dat autogebruikers in ruil voor de belastingen veilige en goed uitgeruste wegen krijgen en afdoende maatregelen om het fileprobleem aan te pakken. Doch niets is minder waar, klinkt het. De mobiliteitsorganisatie wil de investeringen omhoog en lanceert daarom een campagne.

Bron: De Standaard 08-11-2016
http://www.standaard.be/cnt/dmf20161108_02561730

Eigen mening:
Ik kan er natuurlijk inkomen dat de overheid ook nog vele andere problemen heeft die opgelost moeten worden, maar ik vind het niet kunnen dat er zo weinig van de autotaksen of belastingen terug geďnvesteerd wordt in de weginfrastructuur. Deze ligt er namelijk niet perfect bij in België. Er is nog veel werk aan het Belgisch wegennet. Ik vind het niet meer dan logisch dat het grootste deel van die belastingen terug gebruikt moeten worden om o.a. de wegen de verbeteren, heraan te leggen,... en dit gebeurt nu te weinig. Ik schrok een beetje van de cijfers. Ik volg dus volledig de mening van Touring. Ik vind het dan ook een goed idee dat ze een campagne gaan organiseren om die investeringen omhoog te krijgen. Het Belgisch wegennet is namelijk heel belangrijk. De wegen in Nederland vind ik persoonlijk er heel goed bij liggen. Als ik deze vergelijk met die in België merk ik toch enkele verschillen. Er is dus nog veel werk aan de winkel.

Laatst aangepast door Robbe.V*nweert : 8th November 2016 om 15:16.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.