Vakbond treinbestuurders dreigt met maandelijkse staking
Het Autonoom Syndicaat van Treinbestuurders (ASTB) bevestigt dinsdag de voor donderdag 28 mei aangekondigde staking. 'Indien nodig zal er elke maand een stakingsaanzegging ingediend worden tot eind 2015', voegt de kleinere vakbond van treinbestuurders toe in een persbericht.
De voornamelijk Franstalige bond, die naar eigen zeggen een vierde van de 3.800 treinbestuurders bij de NMBS vertegenwoordigt, eist onder meer een herziening van de loonschalen en het premiesysteem van de bestuurders.
In maart werd nog een stakingsaanzegging opgeschort om voorrang te geven aan de dialoog, maar die is volgens de vakbond totaal afwezig. 'Keer op keer opnieuw heeft het ASTB de goede wil getoond om de dialoog aan te gaan', luidt het in het persbericht. 'Daar tegenover staat duidelijk dat de directies van HR-Rail en Transport, alsmede het kabinet van de minister, gekozen hebben om stilzwijgen en onverschilligheid te handhaven. We moeten vandaag vaststellen dat er geen mogelijkheid tot dialoog meer bestaat.'
De vakbond roept zijn leden daarom op om het werk neer te leggen van woensdag 27 mei om 22 uur tot vrijdag 29 mei om 3 uur ‘s ochtends.
'De directie van de NMBS draagt de volle verantwoordelijkheid voor dit sociaal klimaat alsmede voor de stakingsacties die in de loop van volgende weken en maanden zullen plaatsvinden', besluit het ASTB.
Bron: De Standaard, 12 mei 2015
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150512_01677792
Mening: Ik begrijp dat de treinbestuurders en herziening van de loonschalen en premiesysteem vragen. Maar ik denk dat stakingen wel eens het omgekeerde effect zouden kunnen hebben. Zeker wanneer het gaat om maandelijkse stakingen. Waarom zouden we andere loonschalen en premiesystemen toekennen aan treinbestuurders die het nodig vinden elke maand de reiziger in de steek te laten door te staken? Want enkel de treinreizigers dragen hier de gevolgen van. Bovendien vind ik dat de stakingsberichten de reputatie van het openbaar vervoer, meer bepaald de treinen, doet instorten. Wie is er vandaag de dag nog geneigd de auto aan de kant te laten staan om gebruik te maken van de trein als je weet dat ze moeite hebben met op tijd komen en maandelijks staken? Ik denk niet dat de oplossing ligt bij stakingsacties, maar wel in de dialoog.