|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Vakbond treinbestuurders dreigt met maandelijkse staking
Vakbond treinbestuurders dreigt met maandelijkse staking
Het Autonoom Syndicaat van Treinbestuurders (ASTB) bevestigt dinsdag de voor donderdag 28 mei aangekondigde staking. 'Indien nodig zal er elke maand een stakingsaanzegging ingediend worden tot eind 2015', voegt de kleinere vakbond van treinbestuurders toe in een persbericht. De voornamelijk Franstalige bond, die naar eigen zeggen een vierde van de 3.800 treinbestuurders bij de NMBS vertegenwoordigt, eist onder meer een herziening van de loonschalen en het premiesysteem van de bestuurders. In maart werd nog een stakingsaanzegging opgeschort om voorrang te geven aan de dialoog, maar die is volgens de vakbond totaal afwezig. 'Keer op keer opnieuw heeft het ASTB de goede wil getoond om de dialoog aan te gaan', luidt het in het persbericht. 'Daar tegenover staat duidelijk dat de directies van HR-Rail en Transport, alsmede het kabinet van de minister, gekozen hebben om stilzwijgen en onverschilligheid te handhaven. We moeten vandaag vaststellen dat er geen mogelijkheid tot dialoog meer bestaat.' De vakbond roept zijn leden daarom op om het werk neer te leggen van woensdag 27 mei om 22 uur tot vrijdag 29 mei om 3 uur ‘s ochtends. 'De directie van de NMBS draagt de volle verantwoordelijkheid voor dit sociaal klimaat alsmede voor de stakingsacties die in de loop van volgende weken en maanden zullen plaatsvinden', besluit het ASTB. Bron: De Standaard, 12 mei 2015 http://www.standaard.be/cnt/dmf20150512_01677792 Mening: Ik begrijp dat de treinbestuurders en herziening van de loonschalen en premiesysteem vragen. Maar ik denk dat stakingen wel eens het omgekeerde effect zouden kunnen hebben. Zeker wanneer het gaat om maandelijkse stakingen. Waarom zouden we andere loonschalen en premiesystemen toekennen aan treinbestuurders die het nodig vinden elke maand de reiziger in de steek te laten door te staken? Want enkel de treinreizigers dragen hier de gevolgen van. Bovendien vind ik dat de stakingsberichten de reputatie van het openbaar vervoer, meer bepaald de treinen, doet instorten. Wie is er vandaag de dag nog geneigd de auto aan de kant te laten staan om gebruik te maken van de trein als je weet dat ze moeite hebben met op tijd komen en maandelijks staken? Ik denk niet dat de oplossing ligt bij stakingsacties, maar wel in de dialoog. |
#2
|
|||
|
|||
Stakingsactie treinbestuurders
De NMBS heeft een tekort aan treinbestuurders, het roept nu al gepensioneerde treinbestuurders op om tijdens de drukkere periodes terug te komen werken. Verder is de NMBS eigenlijk helemaal niet winstgevend, maar wel nog steeds nuttig voor vervoer over grotere afstanden. De treinbestuurders zien geen reden meer om te wachten op een dialoog, omdat deze al vaak is uitgesteld en er meestal niets van komt voor er een echte dreiging ontstaat. Ik snap bijgevolg dus wel waarom ze niet meer willen wachten en nu tot actie willen komen. Er zal een grondige hervorming binnen de NMBS moeten plaatsvinden, anders vrees ik voor een privatisering van het treinverkeer.
|
#3
|
|||
|
|||
Ik kan mij wel vinden in de mening van Jorgi, maar moet daar toch even een kanttekening bij maken. Hij vreest voor een privatisering van het treinverkeer in België. Maar waarom niet ervoor zorgen dat het treinverkeer geprivatiseerd wordt? Dit zou misschien beter kunnen uitdraaien voor het personeel en voor de reizigers? Nu wordt de NMBS in zijn geheel bestuurd door afgevaardigden uit Federaal België, wat wil zeggen dat er amper input is van experts op gebied van vernieuwing, maar enkel input van ideologische standpunten waar we niks mee zijn. Er wordt nu enkel gekeken naar besparen, maar niet naar investeren en hoe ze kunnen zorgen dat er een heropleving komt van het verkeer? Tijd om de knop eens om te draaien dus en eens bekijken wat een privatisering voor opportuniteiten kan bieden!
|