5th December 2005, 14:19
|
Registered User
|
|
|
|
Frans in de kleuterklas
De kleutertjes hebben al genoeg problemen met de normaalste zaken van het dagelijkse leven, zoals een pen vastnemen, wat één van de grootste problemen is waarmee een kleuter te maken zal hebben. Dit is een noodzaak opdat ze een mooie tekening kunnen maken en de grondlaag voor het leren schrijven in de lagere school. Als je de kans zou hebben om een kleuterklas te observeren, zul je opmerken dat kleuters uit het eerste klasje vaak alleen spelen en dat ze moeilijkheden vertonen met het leggen van sociale contacten. Dit zijn twee voorbeelden waarmee kindjes problemen hebben, maar deze lijst kun je gemakkelijk aanvullen.
Hierdoor was mijn eerste reactie op het leren van Frans in de kleuterklas zeer radicaal opdat ik onmiddellijk contra heb gestemd. Ik ben dus geen voorstander van het gebeuren, omdat kindjes al problemen genoeg hebben met hun eigen moedertaal en met andere zaken die belangrijk zijn. Frans daarentegen zal je wel in de lagere school leren, want het is belangrijker dat je de andere vaardigheden ontwikkelt in plaats van een vreemde taal.
|