|
Bekijk Resultaten Peiling: Frans in de kleuterklas: | |||
Moet kunnen | 65 | 65.00% | |
Moet niet kunnen | 35 | 35.00% | |
Stemmers: 100. U mag niet stemmen in deze peiling |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#41
|
||||
|
||||
Net zoals met het Frans blijft hier mijn mening hetzelfde. Ik vind niet dat een kleuter al een andere taal moet leren terwijl het zen eigen taal nog aan het ontwikkelen is!!! Engels ipv frans in het lager onderwijs lijkt me daarenentegen een perfect idee!!!
Beter nog==> SCHAF FRANS AF!!! VOOR ALTIJD!!! YIPIEEE
__________________
Beter een beetje raar dan doodnormaal |
#42
|
||||
|
||||
Citaat:
da kan je gewoon niet maken in België! we leven in een tweetalig land, dus moeten we de 2talen beheersen (de ene kan dat al beter dan de andere he )
__________________
doe je mond maar open als je zeker weet dat wat je wil zeggen mooier is dan de stilte |
#43
|
||||
|
||||
Hehe... weet ik wel ze... was gewoon een super ingeving die ik opeens had... Voor mij persoonlijk zou de wereld er 1000 keer beter uit zien
__________________
Beter een beetje raar dan doodnormaal |
#44
|
|||
|
|||
Awel,
na de stages ben ik contra frans vanaf de kleuterklas. Als ik zie dat die mannekes van 13 jaar de klas komen binnengestrompeld om 8.30u, met een bleek gezicht, in hun stoel vallen en zich nog eens goed uitrekken... Goh, dan vind ik het heel hard om te zeggen: Prenez vos livres à la page ... on va faire ex... Hey Teachers!!! Leave those kids alone!!! (Ja dat durf ik dan denken!!) Idd, laat een kind kind zijn. |
#45
|
||||
|
||||
Citaat:
Reden te meer!
__________________
'I have never let my schooling interfere with my education.' -- Mark Twain |
#46
|
||||
|
||||
Citaat:
Je hebt gelijk: laten we eerst onze eigen taal goed gebruiken. Daarna kunnen we best de andere landstalen leren: Frans en Duits. Wie olreddie leurnt inglisj on emtievie! PS: kleuter, de[m.] zelfstandig naamwoord kleu·ter meervoud kleu·ters verkleinwoord kleu·ter·tje zen (v.(m.);-nen)(dial. nevenvorm van zeis), (mes van de) zeis, vgl. zein. |
#47
|
|||
|
|||
Citaat:
Leerlingen komen ook binnengestromeld met een bleek gezicht en rekken zich ook nog eens goed uit in een les wiskunde of economie hoor. En dat kleuters nu voor een stoel 1 woord moeten leren of 2. Die zijn nog veel te klein om het te beseffen. En bij kleuters frans aanleren is veel makkelijker dan bij een bende 13 jarigen. |
#48
|
||||
|
||||
How 'bout Spanish?
Spaans voor kleuters
Spaans voor kleuters. Is dat niet al te belastend? Nee. Juist omdat ze kleuter zijn leren ze gemakkelijker. De ouders van Tamara hebben een huisje in Alicante. Iedere zomer, herfsten kerstvakantie gaan ze daarnaartoe. Daarom leren haar ouders Spaans en daarom zit ook Tamara nu op een cursus Spaans. Iedere woensdagmiddag, tussen school en paardrijden in, gaat ze naar de Lorre Language Club in Voorburg, speciaal voor kinderen op de basisschool. Les krijgt ze van de Spaanse Margarita. Ze vindt het ’hartstikke leuk, ’maar sommige woordjes zijn wel moeilijk’. De Lorre Language Club is het idee van Voorschotenaar Patrick Reuser. ,,Speciaal voor kinderen tussen vier en elf jaar. Een vreemde taal leer je nu eenmaal beter als je jong bent. En vreemde talen worden steeds belangrijker.’’ De afgelopen jaren zette Reuser taalclubs op in Voorschoten, Wassenaar, Bloemendaal, Heemstede, Oegstgeest, Zoeterwoude en Voorburg. Er zijn clubjes Engels, Frans en Spaans, altijd onder begeleiding van een native speaker. Een taalclub Chinees is in de maak. ,,Misschien kijk ik ver vooruit, maar volgens mij is Chinees de toekomst. Als ouders hun kind nu naar een Chinees taalclubje brengen, heeft het over tien jaar een enorme voorsprong.’’ Is de Lorre Languageclub dan geen elitair prestigeclubje waar kinderen na een intensieve schooldag opnieuw aan de bak moeten omdat pa en ma dat zo graag willen? ,,Nee’’, bezweert Reuser. ,,De Lorre Language Club is nadrukkelijk speels van opzet. Leren gaat er ongemerkt. Kortgeleden kwam een moeder uit Wassenaar naar mij toe. ’Mijn dochter beweert dat ze bij u niets leert’, zei ze. Mooi, antwoordde ik. Houden zo. Daar keek die moeder raar van op, maar ik vind dat een juiste houding. Alleen al het feit dat ze de beginselen van een native speaker meekrijgen, dat ze die taal op een natuurlijke manier verwerven: dat is veel beter dan een paar volzinnen in je hoofd stampen. Bovendien kunnen kinderen veel hebben.’’ Deze woensdagmiddag speelt Margarita galgje met haar klas van vijf leerlingen. Het alfabet staat op het bord, de kinderen mogen telkens een letter uitzoeken. ,,La letra jota’’, zegt Wiebe tegen Tamara, die het woord mocht bedenken. Verwarring alom. Wat was ook alweer de letter jota? Na de les vertelt Wiebe (10): ,,Wij zijn deze zomer op vakantie geweest in Panama. Daarna wilden mijn zusje en ik meer weten van Spaans. De tuinman en de kokkin van het huis spraken namelijk Spaans.’’ Kristine, het achtjarige zusje van Wiebe, zit ook op de Lorre Language Club. Hun moeder, die ze na de les komt ophalen: ,, Ik heb niet bedacht dat ze Spaans moesten doen. Dat wilden ze helemaal zelf, maar ik vind het hartstikke leuk dat ze die belangstelling hebben. Zelf spreek ik geen woord Spaans. Ik heb lang gezocht naar cursussen voor kinderen. Nergens iets te vinden, en toen bleek dit om de hoek te zitten.’’ Volgens Reuser is hij de enige in Nederland die op deze schaal en volgens dit concept taalcursussen aanbiedt. ,,Er zal heus wel ergens een particulier clubje zijn, maar op deze manier, op reguliere basis, bestaat het nergens.’’ In het Zoeterwoudse verenigingsgebouw van de kerk zitten op dinsdagmiddag Kelly, Elise, Godelieve en Annesophie om de tafel. Ze krijgen Engelse les van Bronwyn Lucas. ,,What colour is your mother’s hair?’’ Welke kleur haar heeft je moeder? vraagt Lucas aan het jonge viertal dat bij haar aan tafel zit. ,,My mother heeft een beetje black en een beetje brown’’, probeert Kelly van zeven. ,,En kunnen jullie dit zeggen? vervolgt Lucas, in het Engels: ,,Queen.’’ ,,Kwieieien’’, zeggen de vier meiden in koor. Moeder Miranda de Jong komt haar dochter Kelly na afloop van het Engelse clubje ophalen. ,,Dit is het derde jaar. Kelly ging al toen ze nog in de kleuterklas zat. Daar werd soms wel raar op gereageerd. Maar ik ben hartstikke tevreden. Ze zegt regelmatig Engelse dingen tegen mij. En ze vindt het zelf ook leuk, nou ja, meestal. Soms moet ze een beetje aangeduwd worden. Het is de moeite waard. Tja, Engels is toch de nummer één taal, hè?’’ Naar haar zin heeft Kelly het wel, maar het was niet haar eigen idee om Engels te leren. Na de les vertelt ze: ,,Ik moest van mijn moeder, want die zegt dat het hartstikke handig is als je later groot bent.’’ Haar klasgenootje Godelieve: ,,Ik wilde zelf, maar mijn moeder wilde ook dat ik zou gaan.’’ Sommige ouders zouden hun kind het liefst met tweeënhalf jaar naar een taalclub sturen, is de ervaring van Reuser. ,,Die moet ik echt teleurstellen. Om een andere taal te kunnen leren, moeten de kinderen wel een basis in hun moedertaal hebben. Als je nog geen drie bent, ben je de Nederlandse taal nog niet machtig. Vanaf vier jaar zijn ze welkom.’’ De ouders die hun kinderen naar de Lorre Language Clubs brengen zijn volgens Reuser mensen ’die het voordeel van een vreemde taal inzien’. ,,Dat zijn doorgaans gewoon Nederlandse mensen, die vaak wel een link met het buitenland hebben. Ze hebben een broer of zus in het buitenland of werken bij een internationaal bedrijf als Shell.’’ In het lokaal van Margarita wordt aan het einde van de les ’het spel met de kaartjes’ gespeeld. Alle kinderen krijgen kaartjes met Spaanse woorden, uit een zakje worden bijpassende plaatjes getrokken. Om vier uur, als de les is afgelopen zegt Margarita: ,,Jongens, Damian ha ganado.’’ ,,Wat is akanado?’’ vragen de kinderen uit haar klas. ,,Dat Damian gewonnen heeft,’’ zegt Margarita. Die volzin is nog een beetje te hoog gegrepen voor haar leerlingen. Trouw, 15-12-2004
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |
#49
|
||||
|
||||
Een kind WIL leren, zijn hersenen zijn een spons waarin ze alle informatie WILLEN opnemen. Door een kleuter STEEDS te laten knippen en plakken, gaat die drang mede onderdrukt worden. Ik denk niet dat een kleuter een extra taal leren echt als leren beschouwt, met de negatieve bijklank die wij erbij hebben... WEL moeten de twee talen consequent gebruikt worden (dus bijvoorbeeld bij mama = Nederlands, bij papa = Frans) Als dat gebeurt, is het voor het kind niet verwarrend.
Ik ga al jaren om met kleuters en ik ben al in cotact gekomen met erg veel kleuters die tweetalig zijn (en dat gaat van Frans en Nederlands, tot Japans en Nederlands!) Ik vind het steeds prachtig om te zien hoe zo een kind tegen mij even goed Nederlands kan praten dan de gemiddelde 4-jarige Belg en zich tegen zijn mama in vloeiend Italiaans verwoordt. Ik ben opgegroeid met 1 taal en kan nu eigenlijk erg weinig Frans (en dat is dan nog zacht uitgedrukt) Nu vind ik het jammer dat ik het niet beter kan! En wat onze missen betreft; het is nu eenmaal zo dat het voor Nederlandstaligen makkelijker is om een andere taal te leren dan voor anderstaligen. Dat is zo omdat Nederlands erg veel elementen heeft overgenomen uit andere talen en dat wij over een tongval beschikken die het makkelijk maakt om andere talen ook goed te kunnen uitspreken. Daar komt dan nog eens bij dat Nederlands (na talen als Chinees enzovoorts) één van de moeilijkste talen is om te leren als buitenlander. (...en als Nederlandstalige zelf; niemand slaagt er blijkbaar in om een dictee foutloos te doorstaan) Wanneer onze Waalse Miss dus niet zo mooi Nederlands praat, is dat volstrekt normaal... Zie dus dat gekke accent door de vingers! |
#50
|
|||
|
|||
Ik heb het hier eens met ons ma over gehad. Ze is directrice van een kleuterschool en ze keek maar bedenkelijk toen ik vroeg: Frans leren in de kleuterklas? Veel kinderen hebben al problemen met hun moedertaal, dus er nog een vreemde taal gaan bij 'smijten' kan enkel maar voor problemen zorgen. Volgens haar schuilt er ook het gevaar in dat de kloof tussen zwakke en sterke kleutels alsmaar groter zal worden. Misschien is de oplossing wel om het Frans vroeger in de lagere school aan te bieden, bijvoorbeeld vanaf het derde leerjaar.
[ Hehe, en mss dit door regenten/regentessen, maar da's dan puur uit eigenbelang opdat ik later meer werk zou hebben en omdat ik het best zie zitten les te geven over Bob et Bobette ] |
#51
|
|||
|
|||
du Francais pour les petits enfants terribles ... of zoiets
Hoewel ik toch voor gevote heb, hoor ik hier veel tegenargumenten waar ik het mee eens ben. Maar we moeten niet direct gaan dramatiseren. Een uurtje zo nu en dan kan volgens mij geen kwaad ... en de Engelse taal hoeft hier helemaal niet benadeeld te worden ... weet ge wat ... om het nog beter te maken ... doe er maar Chinees bij ook in eens. Nee ... alle gekheid op een stokje ... het mag van mij best. En als het zo nu en dan eens gebeurt zal die kleine daar echt niet te veel onder lijden. Met 1 opmerking ben ik het zeker eens ... er moet wel een verderzetting doorgetrokken worden naar het lager onderwijs toe. Maar zeker nog niet op de voorgrond en zeker op een speelse manier.
|
#52
|
|||
|
|||
Ik ben toch contra tegen het voorstel. Oké dat kinderen sneller een tweede taal moeten leren maar in de kleuterklas al? Dergelijke situaties werkt volgens mij schoolmoeiheid in de hand.
De achterstand van de leerlingen wordt ook groter volgens mij, veel kleuters gaan hun jaren in de kleuterklas al moeten overdoen terwijl dit enkel inloopjaren zijn. En wat met anderstalige kinderen in de klas? Deze moeten dan gelijk twee nieuwe talen leren, zo zullen ze nooit bijgebeend raken! |
#53
|
||||
|
||||
ik ga volledig akkoord met deze stelling
het is niet omdat België een tweetalig land is dat we onze kleuters al meteen met het frans moeten laten beginnen. Deze kinderen leren al zoveel en hebben al zoveel te leren, waarom zou dat frans er nu nog bij moeten komen? Laat deze kleuters nog kleuters blijven en leer ze de essentiële zaken die men op die leeftijden moeten leren. Het is idd wel zo dat men een taal makkelijker leert als men jonger is, maar het is gewoonweg waanzin om daar op zo'n jonge leeftijd mee te beginnen Waarom niet wachten tot het vierde leerjaar om de kinderen het frans aan te leren en dan nog maar sporadisch in het vierde jaar? Dat zou toch al beter zijn. Maar ja, België en z'n onderwijsregelingen, dat is nooit op dezelfde lijn gekomen |
#54
|
|||
|
|||
Ik denk dat het echt wel nodig is dat men vroeger gaat starten met kinderen frans te leren, hoe jonger ze zijn hoe sneller ze iets kunnen leren.
Je kan frans ook spelenderwijs aanbrengen, bv door gewoon op enkele dingen een plaatje met de franse naam in de kleuterklas te hangen daar doe je toch niets fout mee en de juf kan hen hier enkele keren per week 1 woordje ofzo herhalen. |
#55
|
|||
|
|||
waarom stemmen voor frans in de kleuterschool.
Ik ben van mening dat het wel moet mogelijk zijn dat men kleuters al wat basiswoorden aanleert van het frans . Ik heb daar ook een heel goede reden voor. Ik heb bij mijn eigen kinderen gemerkt dat alles wat ze voor hun 6 jaar leren, ze heel gemakkelijk overnemen. Hoe komt dat? Dan zitten ze nog in hun kopieerfase. Al wat ze horen en zien gaan ze proberen na te bootsen. En ze zijn op die leeftijd vooral bezig met het ontwikkelen van hun taal. Ik ben van mening dat ze daar ook geen negatieve gevolgen van zouden hebben. En hoe je het ook draait of keert , we leven nog steeds in een meertalig land. Waarom de kans dan niet benutten om er ons voordeel uit halen?
|
#56
|
|||
|
|||
Frans in de kleuterklas
De kleutertjes hebben al genoeg problemen met de normaalste zaken van het dagelijkse leven, zoals een pen vastnemen, wat één van de grootste problemen is waarmee een kleuter te maken zal hebben. Dit is een noodzaak opdat ze een mooie tekening kunnen maken en de grondlaag voor het leren schrijven in de lagere school. Als je de kans zou hebben om een kleuterklas te observeren, zul je opmerken dat kleuters uit het eerste klasje vaak alleen spelen en dat ze moeilijkheden vertonen met het leggen van sociale contacten. Dit zijn twee voorbeelden waarmee kindjes problemen hebben, maar deze lijst kun je gemakkelijk aanvullen.
Hierdoor was mijn eerste reactie op het leren van Frans in de kleuterklas zeer radicaal opdat ik onmiddellijk contra heb gestemd. Ik ben dus geen voorstander van het gebeuren, omdat kindjes al problemen genoeg hebben met hun eigen moedertaal en met andere zaken die belangrijk zijn. Frans daarentegen zal je wel in de lagere school leren, want het is belangrijker dat je de andere vaardigheden ontwikkelt in plaats van een vreemde taal. |
#57
|
|||
|
|||
Kleuters zijn slimmer als ons! LEER ZE TALEN !!!
Ik ben voor, zeker weten!
Ik zie dat een aantal mensen vinden dat je het de kleutertjes niet moeilijker moet maken dan het voor hun al is, maar laat 1 ding duidelijk zijn, als je ze gewoon 2-talig opvoed (wat dus op die manier gebeurt), hebben kleuters daar geen probleem mee! Ik heb daar vorig jaar mijn examen van Nederlands overgedaan. Helaas vind ik mijn werk hierover niet meer terug. Niettemin het kwam erop neer, dat kleuters hier geen probleem mee hebben, ze zullen instictief de woordjes indelen in Frans en Nederlands, zodat ze deze niet zullen verwarren. Het is bovendien erg zinvol dat je de kleuters al 2 talen leert (of zelfs meer!), want op die leeftijd worden er nog héél gemakkelijk verbindingen gelegd tussen dingen in hun hersenen. En leggen ze gemakkelijk linken tusen talen en zullen ze die heel gemakkelijk leren. Kleuters hebben veen minder problemen met talen dan ons! Dus, ik zou zeggen, leer die kleuters zoveel mogelijk talen op jonge leeftijd! Leer de leerlingen het al vanaf het 1e jaar (spreken, niet schrijven dan, want dan gaan ze wel verwarren, aangezien ze nog geen Nederlands kunnen schrijven, voor schrijven moet je wachten tot ze de ene taal volledig onder controle hebben)! Ik ben van plan om mijn kinderen ook tweetalig op te voeden, dat bespaart hun problemen later en is sowieso een verrijking! De voorwaarde die eraan vasthangt is natuurlijk dat je zelf (of je partner) een tweede taal volledig onder controle hebt! Moesten er nog vragen zijn, laat maar komen! |
#58
|
||||
|
||||
Succes alvast met je zoektocht naar een tweetalig lief!
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |
#59
|
|||
|
|||
hahahahaaaaa
Nee, kben toch van mening dat frans in de kleuterklas niet nodig is. Laat de kindjes eerst het AN maar onder de knie krijgen. Wel heb ik alle respect voor de keuze die ouders maken om hun kinderen tweetalig op te voeden. Chapeau! Ik ken wel een koppel waar dit niet lukte, de kinderen raakte erdoor in de war. Maar dat zal misschien wel een uitzondering zijn. |
#60
|
|||
|
|||
Ik vind dit voor niets nodig! Bovendien is het de bedoeling dat kinderen pas echt leren in de lagere school. De kleuterschool is voor kinderen gewoon elke dag plezier maken en spelen.
Zij moeten helemaal nog gene frans leren dan. Maar langs de andere kant wordt een vreemde taal wel vanaf kleins af aan geleerd. Maar toch ben ik voorstander om dit niet te doen. |