Enkele post bekijken
  #1  
Oud 2nd May 2015, 10:52
I*e Voordeckers I*e Voordeckers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Geel
Posts: 66
Brussel wil 80 kilometer extra fietspaden

Brussel wil 80 kilometer extra fietspaden

Het Brussels Gewest gaat tussen 2016 en 2018 in totaal 80 kilometer nieuwe fietspaden aanleggen die gescheiden en beschermd van de rest van het verkeer zijn.

Dat meldt La Libre Belgique zaterdag. Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet heeft de goedkeuring gekregen van zijn collega’s over de concrete punten voor de uitbouw van een breed fietsnetwerk.

In grote lijnen zal de volledige Brusselse Kleine Ring kunnen genieten van 100 procent fietspaden. Bij de prioriteiten van de Brusselse regering zijn ook de Kanaalroute en de uitbouw van een regionaal expresnetwerk voor fietsers.
Smet wil ook heuse fietssnelwegen creëren voor fietsers die vanuit de Brusselse periferie komen, ter hoogte van de vier grote toegangen tot de hoofdstad: noord, zuid, oost en west.
De kostprijs van het toekomstige fietsnetwerk wordt geraamd op 60 miljoen euro.

Bron: De Standaard, 02/05/2015 (8u10), http://www.standaard.be/cnt/dmf20150502_01659821

Mening:
Het is een zeer korting artikel, toch vind ik het een belangrijk artikel. Bedrijven willen meer en meer mensen die met de fiets naar het werk komen. Er zullen wel veel mensen dit eventueel willen maar in grote steden zoals Brussel, Antwerpen, Gent ... is dit niet altijd evident om met de fiets in de drukke straten te fietsen. Wanneer er naast de wegen veilige fietspaden worden aangelegd zullen meer en meer mensen met de fiets naar het werk komen. Je zou denken dit heeft dan alleen effect op de mensen die dicht bij het werk wonen, dit vind ik echter niet. Mensen die wat verder wonen, kunnen bijvoorbeeld met het openbaar vervoer komen en dan vanaf de halte met de fiets verder naar het werk. Ze kunnen ook nog voor de optie kiezen om de auto ergens buiten de drukke wegen te parkeren en met de fiets verder te gaan. Ik denk dat dit in veel gevallen sneller is dan de volledige weg met de auto te doen.
Ik denk dat deze fietspaden ook gaan zorgen voor veiligere wegen. Want het zijn niet altijd de automobilisten die in fout zijn, fietsers kunnen soms ook onverwachte en gevaarlijke manoeuvres uithalen.
Brussel maakt hier nu budget voor vrij. Ik vind dat Antwerpen, Gent ... hier zeker een voorbeeld mogen aan nemen.
Met citaat antwoorden