![Oud](images/statusicon/post_old.gif)
16th December 2014, 12:54
|
Registered User
|
|
|
|
Dat leerkrachten zich in de risicozone bevinden voor het oplopen van een burn-out, verbaast me niet. Het aanzien van het beroep in onze maatschappij is sterk gedaald ten opzichte van vroeger.
In het verleden gehoorzaamden de leerlingen de leerkracht. In opstand komen tegen de leerkracht? Daar was geen sprake van! Wanneer ze toch kattenkwaad uithaalden, kregen ze meteen de lat op de vingers. Uiteraard wil ik niet terug naar deze tijd, maar ik merk wel op dat de leerlingen inderdaad mondiger zijn geworden. Ze respecteren niet altijd het gezag van een leerkracht, wat tot een straf kan leiden. Maar hier wringt net het schoentje. Doordat leerlingen mondiger zijn geworden, slagen ze er ook in om hun ouders om de vinger te draaien. Ze kunnen hun verhaal over het klasgebeuren zodanig manipuleren dat hun ouders niet kwaad zijn op hun kind, maar wel op de leerkracht in kwestie. Deze leerkracht heeft hun kind namelijk onterecht gestraft. Dit kan als gevolg hebben dat de school heel wat klachten moet ondergaan en dat de gestrafte leerling de straf niet meer moet uitvoeren. Het gezag van de leerkracht wordt op deze manier volledig ondermijnd. Het kan zijn dat een groot aantal leerkrachten hieronder bezwijken, wat jammer genoeg kan leiden tot een burn-out.
Niet alleen leerkrachten hebben meer kans op een burn-out, maar ook bankiers. Zoals Charlotte reeds aanhaalde is het vertrouwen van mensen in de financiële wereld sterk gedaald. De financiële crisis speelt hier natuurlijk parten. Veel mensen denken dat bankiers zakkenvullers zijn en hun geld op smossen. De bankiers moeten er dagelijks voor zorgen dat het vertrouwen onder de mensen terug wordt opgekrikt, wat geen gemakkelijke opdracht is.
Doordat we in een prestatiemaatschappij terecht zijn gekomen, heerst er een enorme prestatiedruk waar geen ontsnappen aan is. De mens mag niet over 1 talent beschikken, maar moet over tientallen talenten beschikken. Hij moet continu uitblinken, continu de beste zijn en liefst in alles de beste zijn. Dit is voor ons niet haalbaar, maar jammer genoeg wordt het vanuit de werkgevers wel verwacht.
|