Artikel:
Het aantal fietsongevallen is toegenomen met liefst een kwart. Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) begint daarom een onderzoek naar de risico’s van de elektrische fiets. Dat bericht Het Nieuwsblad op zondag.
In de eerste helft van dit jaar zijn 23 procent meer ongevallen gebeurd waarbij fietsers gewond raakten dan in dezelfde periode in 2013. Het aantal fietsongevallen steeg tot 3.831. Daarbij vielen 3.935 slachtoffers, onder wie 25 dodelijke.
Een aantal oorzaken voor die stijging is duidelijk. “Zo heeft het in de eerste maanden van 2014 zo goed als niet gesneeuwd, en dan wordt er vaker gefietst”, zegt Karin Genoe van het BIVV. Maar wellicht is er meer aan de hand, en dus kijkt het BIVV in de richting van de elektrische fietsen. Die zijn erg populair, maar sneller en moeilijker te besturen dan traditionele fietsen.
Voor zijn nieuwe onderzoek schakelt het BIVV 65-plussers in. Niet toevallig: zij hebben meer kans op een ongeval als zwakke weggebruiker.
Eigen mening:
Dat ze hier onderzoek naar doen vind ik een goed teken. Er zijn tegenwoordig veel mensen die zo een fiets kopen omdat het gemakkelijk is. Je moet minder trappen en toch kan je sneller rijden. Maar wat veel mensen niet weten is dat deze fietsen wel heel snel kunnen rijden. Als je altijd al een gewone fiets hebt gehad is het een hele aanpassing naar zo'n elektrische fiets. Je kan er wel 25 km per uur mee halen. Dit kan dus wel een oorzaak zijn van meer ongevallen.
We moeten ook wel bemerken dat de fietspaden op sommige plaatsen niet voldoen. Je moet soms met je fiets op de rijbaan fietsen. Dit draagt zeker ook risico's met zich mee. Als ze overal al fietspaden zouden leggen en deze dan iets breder maken voor de mensen met een elektrische fiets zouden er volgens mij al veel minder verkeersongevallen gebeuren waarbij fietsers betrokken zijn.
Bron:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140921_01278767