|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
BIVV onderzoekt risico’s elektrische fiets
Artikel:
Het aantal fietsongevallen is toegenomen met liefst een kwart. Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) begint daarom een onderzoek naar de risico’s van de elektrische fiets. Dat bericht Het Nieuwsblad op zondag. In de eerste helft van dit jaar zijn 23 procent meer ongevallen gebeurd waarbij fietsers gewond raakten dan in dezelfde periode in 2013. Het aantal fietsongevallen steeg tot 3.831. Daarbij vielen 3.935 slachtoffers, onder wie 25 dodelijke. Een aantal oorzaken voor die stijging is duidelijk. “Zo heeft het in de eerste maanden van 2014 zo goed als niet gesneeuwd, en dan wordt er vaker gefietst”, zegt Karin Genoe van het BIVV. Maar wellicht is er meer aan de hand, en dus kijkt het BIVV in de richting van de elektrische fietsen. Die zijn erg populair, maar sneller en moeilijker te besturen dan traditionele fietsen. Voor zijn nieuwe onderzoek schakelt het BIVV 65-plussers in. Niet toevallig: zij hebben meer kans op een ongeval als zwakke weggebruiker. Eigen mening: Dat ze hier onderzoek naar doen vind ik een goed teken. Er zijn tegenwoordig veel mensen die zo een fiets kopen omdat het gemakkelijk is. Je moet minder trappen en toch kan je sneller rijden. Maar wat veel mensen niet weten is dat deze fietsen wel heel snel kunnen rijden. Als je altijd al een gewone fiets hebt gehad is het een hele aanpassing naar zo'n elektrische fiets. Je kan er wel 25 km per uur mee halen. Dit kan dus wel een oorzaak zijn van meer ongevallen. We moeten ook wel bemerken dat de fietspaden op sommige plaatsen niet voldoen. Je moet soms met je fiets op de rijbaan fietsen. Dit draagt zeker ook risico's met zich mee. Als ze overal al fietspaden zouden leggen en deze dan iets breder maken voor de mensen met een elektrische fiets zouden er volgens mij al veel minder verkeersongevallen gebeuren waarbij fietsers betrokken zijn. Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140921_01278767 |
#2
|
|||
|
|||
Ik vind het positief dat ze hier eindelijk onderzoek gaan naar doen. De mensen kopen maar een elektrische fiets, zonder hen eerst vooraf goed te laten informeren. Het is inderdaad zo dat een elektrische fiets makkelijk snelheden van 25 km/u kan halen, maar kunnen de bestuurders van zo'n fiets nog wel snel genoeg ingrijpen in gevaarlijke situaties. Jongeren die een bromfiets willen besturen, moeten hiervoor een examen afleggen, waarom zou men dan oudere mensen die een elektrische fiets aanschaffen ook niet verplichten om een examen/test af te leggen. Hiermee bedoel ik ook een test op reactiesnelheid. Hoe ouder men wordt, hoe trager we reageren op bepaalde situaties en zo ontstaan dan ook meer ongevallen. Wat betreft de fietspaden, deze zijn op vele plaatsen in erbarmelijke staat. Laat staan de plaatsen waar er zelfs nog geen fietspaden zijn en de fietsers gewoon op de rijweg moeten rijden. Het wordt hoogtijd dat we in België een voorbeeld nemen aan onze noorderburen, waar men wel over degelijke fietspaden beschikt. Wanneer onze fietspaden dan optimaal zijn zal het aantal ongevallen ook dalen. Wat ik toch nog wil meegeven is dat er een snelheidsbeperking zou moeten komen op de elektrische fietsen en liefst één die lager is dan 25 km/u. Nog een punt dat misschien door gemeentes kan gedaan worden is veiligheidslessen inrichten voor mensen die een elektrische fiets wensen te besturen. Bij ons op de gemeente is er zo iemand aangesteld die ouderen lessen geeft van hoe ze hun veilig moeten verplaatsen in het verkeer met een elektrische fiets. Want niet alle ouderen zijn nog op de hoogte van het huidige verkeersreglement.
|