Enkele post bekijken
  #1  
Oud 14th May 2014, 17:27
I*ngborg.keynen I*ngborg.keynen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Zandhoven
Posts: 133
Bonden bij De Lijn schorten acties tegen reglement gsm’en achter stuur op

Bonden bij De Lijn schorten acties tegen reglement gsm’en achter stuur op

Na een overlegvergadering tussen directie en vakbonden is beslist dat er een verzoeningsperiode van 45 dagen ingaat. In die periode worden het gecontesteerde reglement over gsm-gebruik en sms’en achter het stuur en dat over het betalen van verkeersboetes, aan de inspectie van de FOD Arbeid voorgelegd.

De Lijn wil chauffeurs die sms’en en gsm’en achter het stuur streng bestraffen. Als het aan de directie ligt volgt bij een derde inbreuk een ontslag. Ook het reglement voor de betaling van verkeersboetes wordt geharmoniseerd voor alle provincies. Lichte overtredingen en snelheidsovertredingen van niet meer dan 10 km/uur boven de toegelaten maximumsnelheid worden tot op zekere hoogte terugbetaald. De rest van de factuur is voor de chauffeur zelf. De vakbond gaat daar niet mee akkoord en vroeg eerst overleg.

Er komt nu een verzoeningsperiode van 45 dagen. De FOD Arbeid zal in die periode naar het nieuwe reglement kijken, en onderzoekt ook of de ondernemingsraden (De Lijn heeft er zes) bevoegd zijn voor deze materie. De bonden schorten hun acties die ze hadden aangekondigd voor van 26 mei, zolang op.

bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140514_01105397 (geraadpleegd op 14 mei 2014)

Mijn mening
Een zeer goed idee van Delijn. Buschauffeurs zijn vaak met verschillende zaken bezig terwijl ze aan het rijden zijn en sommige brengen daarmee het leven van hun passagiers in gevaar, ik spreek hier uit ervaringen. Waarom zitten buschauffeurs ook in hun bus, tijdens het rijden bezig met hun gsm of met het lezen van de krant? Doe dit tijdens de pauzes, maar niet tijden het rijden! Een normale chauffeur mag dit toch ook niet!

Een strengere bestraffing is dus nodig. Niet enkel omdat de veiligheid in gevaar wordt gebracht, maar ook omdat het veel mensen frustreert. Het verkeer gaat niet vlot, men voelt zich niet veilig, de buschauffeur is er niet bij met zijn gedachten…

Misschien dat er is meer undercovercontrole moet zijn. Dat mensen van Delijn zelf ook zien hoe hun buschauffeurs rijden en wat ze doen achter het stuur. Zo kan er kort op de bal gespeeld worden en weet men ook duidelijk waar men een persoon op kan bestraffen.

Maak daarnaast ook de passagiers duidelijk waar ze met hun klachten terecht kunnen en wat ze moeten doen. Laat ze chauffeurs filmen of laat hen een foto nemen en opsturen. Op deze manier kunnen ze ook hun frustraties over deze chauffeurs uitten en is er bewijsmateriaal voorhanden.
Met citaat antwoorden