![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Bonden bij De Lijn schorten acties tegen reglement gsm’en achter stuur op
Bonden bij De Lijn schorten acties tegen reglement gsm’en achter stuur op
Na een overlegvergadering tussen directie en vakbonden is beslist dat er een verzoeningsperiode van 45 dagen ingaat. In die periode worden het gecontesteerde reglement over gsm-gebruik en sms’en achter het stuur en dat over het betalen van verkeersboetes, aan de inspectie van de FOD Arbeid voorgelegd. De Lijn wil chauffeurs die sms’en en gsm’en achter het stuur streng bestraffen. Als het aan de directie ligt volgt bij een derde inbreuk een ontslag. Ook het reglement voor de betaling van verkeersboetes wordt geharmoniseerd voor alle provincies. Lichte overtredingen en snelheidsovertredingen van niet meer dan 10 km/uur boven de toegelaten maximumsnelheid worden tot op zekere hoogte terugbetaald. De rest van de factuur is voor de chauffeur zelf. De vakbond gaat daar niet mee akkoord en vroeg eerst overleg. Er komt nu een verzoeningsperiode van 45 dagen. De FOD Arbeid zal in die periode naar het nieuwe reglement kijken, en onderzoekt ook of de ondernemingsraden (De Lijn heeft er zes) bevoegd zijn voor deze materie. De bonden schorten hun acties die ze hadden aangekondigd voor van 26 mei, zolang op. bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140514_01105397 (geraadpleegd op 14 mei 2014) Mijn mening Een zeer goed idee van Delijn. Buschauffeurs zijn vaak met verschillende zaken bezig terwijl ze aan het rijden zijn en sommige brengen daarmee het leven van hun passagiers in gevaar, ik spreek hier uit ervaringen. Waarom zitten buschauffeurs ook in hun bus, tijdens het rijden bezig met hun gsm of met het lezen van de krant? Doe dit tijdens de pauzes, maar niet tijden het rijden! Een normale chauffeur mag dit toch ook niet! Een strengere bestraffing is dus nodig. Niet enkel omdat de veiligheid in gevaar wordt gebracht, maar ook omdat het veel mensen frustreert. Het verkeer gaat niet vlot, men voelt zich niet veilig, de buschauffeur is er niet bij met zijn gedachten… Misschien dat er is meer undercovercontrole moet zijn. Dat mensen van Delijn zelf ook zien hoe hun buschauffeurs rijden en wat ze doen achter het stuur. Zo kan er kort op de bal gespeeld worden en weet men ook duidelijk waar men een persoon op kan bestraffen. Maak daarnaast ook de passagiers duidelijk waar ze met hun klachten terecht kunnen en wat ze moeten doen. Laat ze chauffeurs filmen of laat hen een foto nemen en opsturen. Op deze manier kunnen ze ook hun frustraties over deze chauffeurs uitten en is er bewijsmateriaal voorhanden. Laatst aangepast door I*ngborg.keynen : 14th May 2014 om 17:32. |
|
|||
|
|||
Ik ben het eens met I*geborg. Een buschauffeur heeft een grote verantwoordelijkheid. Neemt de buschauffeur deze verantwoordelijkheid niet op zich, dan kan dat grote gevolgen met zich meebrengen.
Zoals I*geborg als zei, moet er strenger gecontroleerd worden en moeten reizigers weten waar ze terecht kunnen met hun klachten. Ik heb zelf al enkele slechte ervaringen met De Lijn gehad, waardoor ik denk dat niet alle klachten even serieus genomen worden. Echt bewijsmateriaal is vaak niet aanwezig dus ik vrees dat vele buschauffeurs zo een straf kunnen ontlopen. |
|
|||
|
|||
Ik vind het ook niet meer dan terecht. Als je met je gsm bezig bent in het verkeer, ben je per definitie niet meer met het verkeer bezig. Als je dit doet als autochauffeur breng je niet alleen jezelf in gevaar, maar ook de mensen in de buurt van je wagen. Als buschauffeurs dit dan doen brengen ze daarbovenop nog eens de mensen die ze bijhebben in gevaar. Als je buschauffeur bent ben je verantwoordelijk voor de mensen in je bus en het is belangrijk dat je met die verantwoordelijkheid om kan. Het is dus simpel, weg met de gsm achter het stuur!
|
|
|||
|
|||
Het gevaar voor ongelukken, door te gsm'en of te bellen achter het stuur, is voor een bus- of tramchauffeur is even groot als bij een andere weggebruiker. Het is bij wet verboden. Ontslag na enkele waarschuwingen is een oplossing om de chauffeurs van de Lijn te wijzen op hun (grotere) verantwoordelijkheid.
De reeds vernoemde controle kan zeker een oplossing zijn om de veiligheid van de passagier te verzekeren. |
|
|||
|
|||
Buschauffeurs mogen ten eerste tijdens hun werkuren (afgezien van de pauze) niet met hun gsm bezig zijn. Elke werkgever zal dit duidelijk als eis stellen naar zijn werknemers toe. Dus waarom zou het bij Delijn anders zijn? Ten tweede mag je nu eenmaal geen gsm gebruiken achter het stuur. Opnieuw, waarom zou dit bij Delijk anders zijn? Een dubbele overtreding lijkt me dit dus! Strengere sancties zijn blijkbaar nodig ook al snap ik niet dat de chauffeurs zelf het verstand niet hebben dat dit niet kan. Als je met een bus een accident veroorzaakt is dit meestal catastrofaal. Je hebt een paar ton bij die je ergens tegenaan gooit. Daarbovenop staan er vaak nog tal van mensen recht in de bus.
|