Enkele post bekijken
Oud 27th January 2014, 16:49
v*ncent.peeters v*ncent.peeters is offline
Registered User

Ik vind het ook belachelijk dat men voor zoiets de snoepjes van de markt haalt. Wat maakt het nu uit of ze zwart, geel of rood zien? Het gaat hier over snoep. Als men aan de kleur zwart denkt, dan denkt men nu eenmaal aan Afrika maar zoiets dat heet cultuur en degenen die dat als racisme bestempelen hebben dikwijls racistische kenmerken in hun gedachtegang. Nu moet ik wel zeggen dat de strips van Kuifje een ander verhaal zijn. De strip Kuifje bevat inderdaad elementen die racistisch getint zijn. De Congolezen worden weergeven als primitievelingen die meer gemeen hebben met apen dan mensen. Ze worden allemaal pikzwart met dikke lippen en grote uitpuilende ogen zonder iris voorgesteld. Er is zelfs een scene dat Kuifje hen aan het werk roept en hen lui noemt. Zelfs Bobby getuigt van enkele extreem-rechtse overtuigingen in de strip. Om een voorbeeld te geven:
http://salonvansisyphus.files.wordp...11/tintin31.jpg

Kijk eens naar deze afbeelding en let op de manier waarop de inboorlingen getekend zijn. Mij ga je niet wijsmaken dat dit een neutrale objectieve tekening is die geen verontwaardiging van zwarten uitlokt.
Met citaat antwoorden