actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th January 2014, 12:17
c*dric.willemsen c*dric.willemsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Provincie Antwerpen
Posts: 235
Verkoop van "racistische snoepjes" stopgezet

De Duitse snoepjesproducent Haribo stopt in Denemarken en Zweden met de verkoop van bepaalde zwarte dropsnoepjes omdat ze er als racistisch bestempeld worden.

De snoepjes maken al jarenlang deel uit van het assortiment van Haribo. Het gaat om zwarte drop in de vorm van verschillende figuurtjes, waaronder maskers en gezichtsuitdrukkingen die doen denken aan primitieve Afrikaanse, Aziatische en inheemse Amerikaanse kunst.

Op sociale media in Zweden en Denemarken ligt Haribo al een tijdje onder vuur omdat die figuurtjes als racistisch ervaren worden. De Duitse snoepfabrikant stelde in een eerste reactie dat "het verhaal" van de snoepjes meer dat van een matroos is die de wereld rond reist, en dat er niets negatiefs aan is. Gisteren werd dan toch beslist om de verkoop van het omstreden snoep in Zweden en Denemarken stop te zetten.

Het is niet voor het eerst dat in Zweden polemiek ontstaat over het al dan niet racistisch zijn van afbeeldingen. Zo bleek in 2012 dat heel wat bibliotheken de strip "Kuifje in Afrika" niet willen opnemen in hun collectie.

Bron: De Redactie (18/1)

Commentaar: Dit vind ik ronduit triest. Hebben sommige mensen echt niets beters te doen dan het 'geluk' van anderen af te nemen? Zij komen naar hier (Europa), waar ik helemaal geen problemen mee heb. De wereld is van iedereen.

Waar wringt nu bij mij het schoentje? Wel, mijn moeder heeft me altijd geleerd dat "wanneer je op een ander gaat, pas je jezelf aan aan hun waarden en normen." Dit is toch een volledig omgekeerde wereld? Zij stappen een andere cultuur binnen en gaan dan zeggen wat "mag en niet mag"? Neen, dat vind ik verkeerd.

Begrijp me niet verkeerd, van de 100 zwarten (dat is toch niet racistisch hé?) in deze landen heeft waarschijnlijk nog geen 2% hier "erg in". Maar het is naar de 2% die hier wel "erg in hebben" dat ze gaan luisteren?

Het is door zulke (egoïstische) mensen dat er zoveel vooroordelen en weet ik veel wat nog allemaal zijn naar deze bevolkingsgroepen toe. Zij verpesten het voor hun medemensen, hetgeen ik ronduit triest vind.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th January 2014, 16:11
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Racistische snoepjes

Mijn mening loopt parallel met de mening van Cedric. Ik vind dat we tegenwoordig veel te ver gaan met de racistische gevoelens. Ik kan begrijpen dat mensen die in Europa komen wonen niet gediend zijn met opmerkingen als 'de zwarten', 'neger', ... . Maar tegenwoordig mag niets meer. Nu gaan mensen zelfs moeilijk doen over zwarte snoepjes! Stel nu dat iedereen zo zou reageren, dan zou er absoluut NIETS meer mogen. Om nu als voorbeeld de Chinezen te nemen. In cartoons worden ze altijd met een gele huidskleur weergegeven. Moeten dan al deze cartoons verdwijnen omdat Chinezen zich aangesproken worden? Mogen er geen gele snoepjes meer verkocht worden omdat dit racistisch is? We mogen blij zijn dat Chinezen niet moeilijk doen. Ik vind het persoonlijk heel bizar dat het maar één groep mensen is die hier moeilijk rond doet. De grote vraag is of dit komt door die ene groep of door de rest van de wereld.
Het ergste is dan nog dat het omgekeerd helemaal geen probleem is. Er zijn genoeg blanke mensen die geconfronteerd worden met racisme, maar daar wordt nooit naar geluisterd. Het lijkt wel alsof de oorspronkelijke bewoners moeten wijken voor de nieuwkomers.
Binnenkort gaan de nieuwkomers nog verwachten dat we ze ontvangen met een rode loper en een buiging maken wanneer ze een Europees land binnentreden.
Dit is niet juist. In dit opzicht vind ik dat Europa verkeerd bezig is.
Ik ben helemaal niet racistisch, maar ik vind wel dat diegenen die in Europa willen komen wonen zich moeten aanpassen.
Als deze houding niet verandert ben ik bang dat wij in Europa ook verplicht gewoonten van de nieuwkomers moeten overnemen en bijvoorbeeld in een Boerka moeten rondlopen en dat zal niet zo lang meer duren.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 27th January 2014, 15:49
v*ncent.peeters v*ncent.peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: herenthout
Posts: 97
Ik vind het ook belachelijk dat men voor zoiets de snoepjes van de markt haalt. Wat maakt het nu uit of ze zwart, geel of rood zien? Het gaat hier over snoep. Als men aan de kleur zwart denkt, dan denkt men nu eenmaal aan Afrika maar zoiets dat heet cultuur en degenen die dat als racisme bestempelen hebben dikwijls racistische kenmerken in hun gedachtegang. Nu moet ik wel zeggen dat de strips van Kuifje een ander verhaal zijn. De strip Kuifje bevat inderdaad elementen die racistisch getint zijn. De Congolezen worden weergeven als primitievelingen die meer gemeen hebben met apen dan mensen. Ze worden allemaal pikzwart met dikke lippen en grote uitpuilende ogen zonder iris voorgesteld. Er is zelfs een scene dat Kuifje hen aan het werk roept en hen lui noemt. Zelfs Bobby getuigt van enkele extreem-rechtse overtuigingen in de strip. Om een voorbeeld te geven:
http://salonvansisyphus.files.wordp...11/tintin31.jpg

Kijk eens naar deze afbeelding en let op de manier waarop de inboorlingen getekend zijn. Mij ga je niet wijsmaken dat dit een neutrale objectieve tekening is die geen verontwaardiging van zwarten uitlokt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.