Enkele post bekijken
Oud 24th October 2013, 08:16
l*tte.demeulder l*tte.demeulder is offline
Registered User

1 miljoen Nederlanders tekenen ‘Pietitie’ tegen afschaffing Sinterklaasfeest

1 miljoen Nederlanders tekenen ‘Pietitie’ tegen afschaffing Sinterklaasfeest

nze Noorderburen springen massaal op de kar om het Sinterklaasfeest te laten blijven bestaan. Op 24 uur tijd kreeg de Facebook-pagina ‘Pietitie’ meer dan een miljoen virtuele handtekeningen. ‘Laat Nederlands mooiste traditie niet verdwijnen’, klinkt het massaal. ‘Voor we te laat zijn’.
Verene Shepherd, voorzitter va de onderzoekscommissie van de VN, wil het Sinterklaasfeest afschaffen. Ze vindt Zwarte Piet een racistische verwijzing naar slavernij, en ziet de knecht van de grote kindervriend daarom liever verdwijnen.

Maar dat is buiten de Nederlanders gerekend, die verzot zijn op Sinterklaas, Zwarte Piet en hun cadeautjes en pepernoten.

Meer dan 1.000.000 Facebook-gebruikers vinden de ‘Pietitie’ leuk, en tonen daarmee hun ongenoegen over het idee om het Sinterklaasfeest af te schaffen. Daarmee is het de snelstgroeiende Facebook-pagina die ooit in Nederland is gelanceerd, zegt de Nederlandse Facebook-tool Fanrise.

Bron: De Standaard, 24-10-2013

Mening:
Sinterklaas en Zwarte Piet zijn al zo lang een deel van onze cultuur, dat het volgens mij een schande zou zijn om deze af te schaffen. Sinterklaas en Zwarte Piet betekent zoveel voor kinderen. Hij is als het waren een soort van held. Hij komt enkel langs als ze braaf zijn geweest. Dit is toch ergens wel een motivatie voor kinderen om rond de Sinterklaas periode een braaf kind te zijn. Ook denk ik dat je dit niet racistisch moet opnemen. Zwarte Piet is zwart omdat hij altijd via de schoorsteen van de daken de huizen binnen gaat. Hij krijgt de kleur van het roet in de schoorsteen. Sinterklaas is een feest waarop veel kinderen elk jaar zitten te wachten, ik denk niet dat het onze taak is om dit af te nemen. Het hoort bij onze leefwereld en ik denk dat dit zo moet blijven.
Met citaat antwoorden