actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th October 2013, 07:16
l*tte.demeulder l*tte.demeulder is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Zoersel
Posts: 145
1 miljoen Nederlanders tekenen ‘Pietitie’ tegen afschaffing Sinterklaasfeest

1 miljoen Nederlanders tekenen ‘Pietitie’ tegen afschaffing Sinterklaasfeest

nze Noorderburen springen massaal op de kar om het Sinterklaasfeest te laten blijven bestaan. Op 24 uur tijd kreeg de Facebook-pagina ‘Pietitie’ meer dan een miljoen virtuele handtekeningen. ‘Laat Nederlands mooiste traditie niet verdwijnen’, klinkt het massaal. ‘Voor we te laat zijn’.
Verene Shepherd, voorzitter va de onderzoekscommissie van de VN, wil het Sinterklaasfeest afschaffen. Ze vindt Zwarte Piet een racistische verwijzing naar slavernij, en ziet de knecht van de grote kindervriend daarom liever verdwijnen.

Maar dat is buiten de Nederlanders gerekend, die verzot zijn op Sinterklaas, Zwarte Piet en hun cadeautjes en pepernoten.

Meer dan 1.000.000 Facebook-gebruikers vinden de ‘Pietitie’ leuk, en tonen daarmee hun ongenoegen over het idee om het Sinterklaasfeest af te schaffen. Daarmee is het de snelstgroeiende Facebook-pagina die ooit in Nederland is gelanceerd, zegt de Nederlandse Facebook-tool Fanrise.

Bron: De Standaard, 24-10-2013

Mening:
Sinterklaas en Zwarte Piet zijn al zo lang een deel van onze cultuur, dat het volgens mij een schande zou zijn om deze af te schaffen. Sinterklaas en Zwarte Piet betekent zoveel voor kinderen. Hij is als het waren een soort van held. Hij komt enkel langs als ze braaf zijn geweest. Dit is toch ergens wel een motivatie voor kinderen om rond de Sinterklaas periode een braaf kind te zijn. Ook denk ik dat je dit niet racistisch moet opnemen. Zwarte Piet is zwart omdat hij altijd via de schoorsteen van de daken de huizen binnen gaat. Hij krijgt de kleur van het roet in de schoorsteen. Sinterklaas is een feest waarop veel kinderen elk jaar zitten te wachten, ik denk niet dat het onze taak is om dit af te nemen. Het hoort bij onze leefwereld en ik denk dat dit zo moet blijven.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th October 2013, 11:33
marloe.vanherck marloe.vanherck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Retie
Posts: 88
De mens mag dan wel beweren dat hij zich niet laat beďnvloeden door de eigen cultuur, dit artikel bewijst maar weer weer eens dat een mens heel veel geeft om tradities. Sinterklaas geeft iedereen elk jaar opnieuw een nostalgisch gevoel en wie houdt er nu niet van om al die kindjes blij te zien met hun nieuw speelgoed.
Sinterklaas vinden we dus heel belangrijk en dat mag niemand raken. Iedereen wordt gevormd door zijn eigen cultuur, of hij dat nu wil of niet.
__________________
There are no foolish questions, and no man becomes a fool until he has stopped asking questions.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 5th November 2013, 12:00
Leen.Buyens Leen.Buyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2012
Locatie: Gierle
Posts: 87
Net als bijna alle kinderen was ook ik vroeger een trouwe aanhanger van Sinterklaas en zijn helpers. Dat Zwarte Piet racistisch zou zijn heb ik nooit gedacht (mede omdat ik het woord in de lagere school nog niet kende). Ook nu zie ik het probleem niet. Zoals L*tte zegt: Zwarte Piet is zwart door het roet in de schoorsteen. Ik vind dat de persoon die klacht indiende tegen deze traditie beter had moeten nadenken. Niet alleen is Zwarte Piet zwart door het roet, ook zet die persoon daarmee een traditie op het spel. Een traditie waarbij duizenden kinderen nog echt geloven in iets. Waarom zouden we hen dat afnemen? Het is al ongelooflijk dat kinderen nog in iets als Sinterklaas kunnen geloven in onze technologische maatschappij. Zwarte Piet moet dus blijven!
Voor het idee van die 'pietitie' ben ik niet gewonnen. Ik weet niet of dit wel effect gaat hebben. Ik zou dat in ieder geval niet doen. Maar ik zou er dan ook nooit aan denken Zwarte Piet racistisch te noemen!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:22.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.