Enkele post bekijken
  #4  
Oud 3rd May 2013, 10:29
Shana.Loeckx Shana.Loeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 108
Hervormingen brengen altijd voor-en tegenstanders met zich mee. Zelf ben ik er ook nog niet of ik voor of tegen ben. Er is nog niet echt iets concreet waar we ons op kunnen baseren. Dit maakt het erg moeilijk voor de leerkrachten om hun mening uit te drukken. Me wil bereiken dat jongeren ten volle kunnen ontwikkelen. We moeten tegemoetkomen aan hun noden en behoeften daarom denk ik dat een enquête voor hen over deze hervorming wel op zijn plaats is. Het is natuurlijk niet zo dat de leerlingen mogen beslissen hoe ze alles willen organiseren, maar inspraak in een school is erg belangrijk! Anders krijgt de school misschien het verwijt dat er nooit geluisterd is naar de ouders en de leerlingen.

Als de overheid er dan toch voor kiest om de hervorming door te voeren, denk ik dat ze het best aanpakken in kleine stappen. Ineens alles over een andere boeg gooien is te direct. Dan duurt het ook veel langer voor iedereen om zich aan te passen. Misschien kunnen we nu al lessen inplannen waar we de verschillende richtingen bij elkaar zetten. Enkele uren per week. En zo kunnen we eventueel evolueren naar de afschaffing van ASO-TSO-BSO.

Als toekomstige leerkracht heb ik geen idee hoe ik mijn lessen zou moeten aanpassen zodat iedereen zich optimaal kan ontwikkelen. We zien nu al erg veel rond differentiëren en proberen dit steeds te integreren in de klaspraktijk. Maar dit is toch niet altijd vanzelfsprekend. Hoe gaat dit dan worden als we alle verschillende niveaus bij elkaar hebben? Dit zal ook extra opleidingen voor de leerkrachten met zich meebrengen. Zijn al deze extra kosten wel nodig?

Men wil deze hervorming doorvoeren omdat er sprake is van een watervalsysteem. Kunnen we dit al niet aanpakken in de lagere school? Leerlingen testen en zo laten starten in een bepaalde richting. Meer gelijkheid tussen ASO-TSO en BSO, kan misschien een opdracht zijn voor de school. Door hun beleid aan te passen, kunnen ze misschien van deze vooroordelen af geraken.

Het zal geen gemakkelijke beslissing worden ...
Met citaat antwoorden