Enkele post bekijken
  #1  
Oud 2nd May 2013, 15:04
Lisajanssen Lisajanssen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Kasterlee
Posts: 47
Meerderheid leraren tegen hervorming

Meerderheid leraren tegen hervorming

Ruim zeven op de tien leraren zijn tegen de ‘voorgestelde onderwijshervorming’. Dat zegt Wim Van den Broeck (VUB) op basis van een opiniepeiling bij een duizendtal leraren. Dirk Jacobs (ULB) stelt de methodologie van de peiling en de resultaten in vraag. Duidelijkheid over de hervorming van het secundair onderwijs komt er pas eind mei. Dan stelt de Vlaamse regering haar masterplan voor.

Hoewel nog niet definitief beslist is wat de hervorming zal inhouden, zegt ruim een derde van de ondervraagde leraren helemaal tegen de hervorming te zijn. Ze baseren zich hiervoor vooral op de informatie die ze via de media en collega’s vernomen hebben. Nog eens 36,9 procent is eerder tegen. Slechts 0,7 procent is helemaal voor en 5,9 procent is eerder voor. Een op de vijf is onbeslist.

Twee op de drie leraren denken dat de leerlingen geen baat zullen hebben bij de hervormingen. Bijna twee op de drie menen dat het niveau van sterkere leerlingen erop achteruit zal gaan en een even grote groep gelooft niet dat het niveau van zwakkere leerlingen erop vooruit zal gaan. De sterkste tegenstand zit in het aso. In het bso zijn er iets meer voorstanders (11,6 procent).

Georges Monard, ere-secretaris-generaal van het Ministerie van Onderwijs en geestelijke vader van de hervorming is niet verrast door de resultaten. “Mocht men mij bevragen over de afschaffing van het aso, het weggommen van het verschil tussen aso en tso/bso-richtingen of het onbeperkt mixen van leerlingen, zou ik natuurlijk ook negatief antwoorden”, zegt hij in een opiniestuk in De Standaard. “In de honderden besprekingen en debatten met scholen en leraren hebben de netten, de vakbonden, de ouderverenigingen, de leerlingenkoepel, de minister en ook ikzelf een voorzichtige, maar reële bereidheid tot verandering ondervonden.”

Niet representatief?

Voor de opiniepeiling stuurden de onderzoekers alle Vlaamse secundaire scholen een mail met de vraag om deel te nemen. 996 leraren uit alle onderwijsvormen gingen daarop in: 45,4 procent uit het ASO, 27,7 procent uit het TSO, 25 procent uit het BSO en 1,9 procent uit het KSO. Aan de hand van 34 vragen werd gepeild naar hun mening over de krijtlijnen van de hervorming.

Op de blog ‘In de marge’ stelt Dirk Jacobs (ULB) de methodologie van de peiling in vraag. “Van de meer dan 61.000 leraren die men hoopte te bereiken, deden er maar 996 mee. Dat is slechts 1,6 procent. De directie besliste of ze lijst doorstuurde en de leraren konden zelf kiezen of ze deelnamen. Niet iedereen kreeg dus dezelfde kans om deel te nemen waardoor je geen statistische veralgemening kan doen. De beslissing om al dan niet deel te nemen hangt met zo’n aanpak bovendien heel sterk samen met de eigen mening en interesse. Dat zet de deur wagenwijd open voor vertekening.”

Ook bij de vraagstelling heeft Jacobs op verschillende punten zijn bedenkingen. Van den Broeck weerlegt de kritiek. Jacobs is niet overtuigd. “Ik vind het belangrijk dat we de mening van leraren kennen en er zal best wel wat verzet zijn, maar om daar goed zicht op te krijgen is deze studie van weinig waarde.”

Bron: www.klasse.be
Eigen mening:
Dat de meeste leraren tegen de hervorming zijn, had ik al verwacht. Zelf ben ik ook niet echt een voorstander, maar ik weet natuurlijk ook niet wat die hervormingen allemaal inhouden. Hierdoor kan ik er zelf geen goede mening over vormen.
Het lijkt me inderdaad wel twijfelachtig op dit onderzoek representatief is voor de leraren van België. Volgens het artikel deed maar 1,6% van de leraren mee aan de enquête. Persoonlijk denk ik dat dit een veel te laag percentage is om dit te onderzoeken, al vermoed ik wel dat de resultaten vrij realistisch zijn en dat ze ongeveer hetzelfde zullen blijven als we nog eens 10000 extra leraren gaan ondervragen.
Met citaat antwoorden