1st March 2013, 00:19
|
Veerle Grauwmans
|
|
|
|
Om vooral even te antwoorden op Jeroen: laat je fietslicht maken en zet het altijd op in de donker! Je kan wel zeggen dat je zorgt dat er niets fout kan lopen, maar ik denk dat iedereen wel weet dat dat onmogelijk is. Hoe voorzichtig jij ook bent, een bestuurder die jou niet ziet kan alsnog een beweging maken die jou kan schaden. Ik denk maar aan een baan zonder aparte fietsstrook. Jij kan perfect aan de kant rijden en horen/zien dat er een auto achter je rijdt. Stap jij af en ga je met je fiets en al in de berm staan? Hoogstwaarschijnlijk niet. Dus voor je eigen veiligheid: maak dat fietslicht!
Om op de rest van het artikel te reageren: verhoging van de boetes is volgens mij geen slecht idee, maar ook niet dé oplossing die we nodig hebben om overtredingen tegen te gaan. Het is positief aangezien de staat meer inkomsten heeft, en dat sommige bestuurders inderdaad schrikken van de som en ermee geleerd zijn. Maar vaak zijn het ook mensen met 'geld genoeg' die niet zoveel geven om die geldboetes. Misschien moeten ze eerder een systeem bedenken waardoor mensen die regelmatige (dezelfde) verkeersovertredingen maken, hun rijbewijs af te nemen, een verplichte theorie les geven, ... Andere maatregelen dan geld lijken mij ook wel nodig, hoewel verhoging van de boete wel een veel makkelijker alternatief is.
|