10th October 2012, 18:14
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 118
|
|
Eerst bijscholen, dan voor de klas
Eerst bijscholen, dan voor de klas
Zoals mijn voorgangers al aangehaald hebben is en blijft dit een grote struikelblok.
Ikzelf vond Frans altijd moeilijk. Zowel in het lager als in het secundaire onderwijs. Toch heb ik in het secundaire onderwijs bijles gevolg. Dit was privé, maar het heeft me toch wel wat geholpen. Je kan leerlingen die in het secundaire niet verplichten om Franse bijles te volgen, maar het werpt wel zijn vruchten af. Dit heb ik zo toch ervaren.
Zoals Carmen al heeft aangehaald is er in de nieuwe leerplannen van pav het onderdeel 'Moderne Vreemde Talen' bijgekomen. Dit houdt in dat Frans erbij komt. Persoonlijk vind ik dit geen slecht idee. Op deze manier kan je het percentage slecht scorende toch omlaag krikken. Maar heeft dit zoveel effect? Leerlingen uit het bso redeneren vaak: 'Waarom hebben wij dit nodig?' En uiteindelijk is het wel zo. Deze leerlingen zijn al moeilijk te motiveren, en dan nog Frans bijgeven? Ik weet niet hoe dit zal verlopen. Ik ben benieuwd.
Maar wat doen we met de rest van de leerlingen? Zoals Carmen al zei een ingang examen voor de lerarenopleiding?
|