Enkele post bekijken
Oud 8th October 2012, 13:27
Niels Olieslagers Niels Olieslagers is offline
Niels Olieslagers

‘Christophe hoorde het belsignaal niet door zijn koptelefoon. Dat is erg onveilig, want je hoort niets van de omgevingsgeluiden. Ik vind dat de overheid oortjes zeker moet verbieden.’

Deze uitspraak van de burgemeester van Berlaar is in mijn ogen veel te drastisch en kortzichtig. Het verbieden van hoofdtelefoons en oortjes voor fietsers en wandelaars gaat mij dan ook net iets te ver. Ieder individu kiest nog steeds zelf hoe luid hij/zij zijn/haar hoofdtelefoon zet. Zelf heb ik vrijwel altijd een hoofdtelefoon op mijn hoofd als ik op mijn fiets zit. Ik zorg er wel steeds voor dat mijn muziek niet te luid staat zodat ik eventuele omgevingsgeluiden nog perfect kan horen. Uiteraard let je bij bijvoorbeeld een spoorweg of rotonde ook altijd extra op, ook al doorkruis je die omgeving dagelijks. Ik weet van mezelf dat ik alert ben en dat mijn aandacht niet snel zal verslappen. Ik kan wel begrijpen dat dat bij sommige mensen wel het geval zal zijn, maar dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken en zo eventuele conclusies trekken. Heel de bevolking van België straffen met een dergelijke wet is dan ook niet realistisch. Als deze regel toch zou worden doorgevoerd, moet men ook nog heel wat andere zaken aanpassen. Zoals Roy al zei, moet men dan bijvoorbeeld ook een radio in een auto verbieden aangezien er ook al meer dan genoeg auto’s onder een trein zijn terechtgekomen. Hebben die bestuurders dan ook het geluid van de bel niet gehoord omwille van hun radio? Het is trouwens zo dat er nu reeds een limiet staat op het geluid van een MP3-speler. Dit valt onder dezelfde wetgeving als SMS’en, wat ook verboden is.

Los van het feit dat het slachtoffer in dit artikel de naderende trein en de luide bel misschien niet heeft gehoord, is het wel raar dat hij ook de signalisatie niet heeft opgemerkt. Je moet stoppen als de slagbomen naar beneden zijn en het licht op rood staat. Dat heeft weinig tot niets te maken met het feit dat je een hoofdtelefoon op hebt.

Volgens de burgemeester van Berlaar schort er al jaren iets aan de veiligheid op en rond de bewuste spoorweg, maar hij hekelt vooral het gebruik van oortjes bij zwakke weggebruikers in het verkeer. De burgemeester spreekt hier over ‘jaren’. Misschien wordt het dan wel eens tijd dat men de omgeving van deze spoorweg veiliger gaat maken? Waarschijnlijk zal dit dus niet het eerste ongeval zijn dat ooit is voorgevallen aan deze spoorweg.

Ik heb de bewuste plek eens opgezocht via Google Street View en het lijkt mij dat er genoeg visuele waarschuwingen, zoals vrij lange slagbomen en veel lichten, zijn. Een MP3-speler is dus zeker niet de enige 'schuldige' voor dit tragische ongeval.
Met citaat antwoorden