Enkele post bekijken
Oud 2nd October 2012, 15:39
Lien Wijnants Lien Wijnants is offline
Lien Wijnants

Pillen worden niet zomaar voorgeschreven denk ik. Huisdokters zullen die pillen misschien te gauw voorschrijven, terwijl ze iemand dan beter eerst doorverwijzen naar een psychiater om te zien of die persoon die pillen wel degelijk nodig heeft. Want feit is dat, bij mensen die geen depressie hebben, die pillen ook gewoon niet eens helpen. Ze gaan je dan niet helpen beter voelen. Bovendien duurt het minstens drie weken vooraleer een antidepressivum begint te werken. Het is dus vanzelfsprekend dat deze niet zouden mogen voorgeschreven worden voor wanneer het even tegenzit. Langs de andere kant ben ik er zeker van dat er wel degelijk heel veel jongeren zijn die deze pillen ook echt nodig hebben. Steeds meer duiken er leerlingen op met persoonlijkheidsstoornissen en allerlei psychische aandoeningen, terwijl hier vroeger zo goed als geen sprake van was. Hier moet aan gewerkt worden, niet alleen door pillen maar ook door therapie. Ik vind dan ook dat de school hier een belangrijke functie in heeft. Een leerling brengt de meeste uren van de dag door op de schoolbanken. Het is dus noodzakelijk dat er op school instanties of initiatieven zijn om jongeren beter te laten voelen.
Jammergenoeg wordt de druk in onze maatschappij steeds groter en worden er steeds meer mensen ziek door depressie of burn-out. Wanneer gaan we hier eens onze lessen uit trekken? Men kan veel verwachten van iemand, maar er moet ook ruimte zijn voor ontspanning. Ook bij ons op de KHK wordt er heel veel verwacht en er zijn meer studenten dan je denkt die de druk niet aankunnen. De studentenbegeleiding heeft haar handen vol. Misschien zou het al een begin zijn moesten we elkaar wat helpen, in plaats van ieder voor zich te leven. De ene mens is ook sterker dan de andere en kan beter met druk omgaan. Als toekomstige leerkrachten moeten we daar toch begrip voor kunnen opbrengen?
Jammergenoeg heerst er nog steeds een te groot taboe rond deze zaken en dat verhindert het feit dat jongeren met hun problemen naar buiten durven komen.
Jongeren moeten gewoon meer de kans krijgen om te praten en om hun gevoelens te uiten. Doordat hier te weinig ruimte voor is, en door het schaamtegevoel wordt er naar pillen gegrepen. Ik denk dat dat veel zegt over de maatschappij waarin we leven...
Met citaat antwoorden