Enkele post bekijken
Oud 9th January 2012, 16:46
carmen.van.bouwel carmen.van.bouwel is offline
Registered User

Enerzijds is het goed dat er een opvangnet is voor mensen die door schulden hun energiefactuur niet meer kunnen betalen. Zonder stroom vallen is geen optie. Maar echt positief is de budgetmeter niet. Christel kan dit beamen, ze heeft een aantal tegenslagen gehad waardoor ze terecht kwam in een hoop schulden. De budgetmeter zou een oplossing moeten zijn van haar schulden maar dat is het niet. Als haar budget op is, slaagt de budgetmeter over op noodkrediet, als dit noodkrediet op is dan krijgt ze nog steeds 10 ampère, maar dit alles kost weer geld. Het gaat zo ver dat Christel steeds moet kijken naar haar budgetmeter wanneer ze bijvoorbeeld frieten bakt of stofzuigt. Elke seconde moet ze alert zijn op haar energieverbruik. Het lijkt mij onvoorstelbaar om bij elke handeling te denken aan "Ik heb nog maar 5 euro op de budgetmeter, dat betekent dat ik vandaag de lichten moet uitlaten en een keer niet was of stofzuig".

Net zoals de budgetmeter zijn er nog andere tarieven waarvan we denken beter uit te komen, terwijl dit het tegenovergestelde is. Zo is het sociaal tarief voor aardgas dubbel zo duur als de goedkoopste gasprijs van de groepsaankoop in de provincie Antwerpen (zie artikel Jasper Deschuyter- Energieleveranciers snijden 8.500 gezinnen af). Hier loopt iets serieus mis bij de vastlegging van de sociale tarieven. Is het niet de bedoeling dat de sociale tarieven mensen helpen die niet voldoende financiële middelen hebt om hun gasfactuur te betalen? Wat gebeurt er als deze mensen ontdekken dat de gasprijs van de groepsaankoop in Antwerpen effectief goedkoper is?

Mensen moeten alert zijn van het feit dat de sociale tarieven en opvangnetten van de overheid niet standhouden zonder risico's. Als je eenmaal belandt in een situatie als Christel, moet je alles grondig informeren en zelf de addertjes proberen te ontdekken en te vermijden. Natuurlijk is dit moeilijk wanneer je nog maar weinig uitwegen ziet.
Nogmaals... Ik denk dat wij het ons niet kunnen voorstellen om met een dikke winterjas in de zetel te moeten zitten met zo weinig mogelijk lichten aan en zo weinig mogelijk verbruik, om toch die paar euro's te sparen die op je budgetmeter staan.
Met citaat antwoorden