1st December 2011, 21:48
|
Registered User
|
|
|
|
Er komen steeds meer andere culturen bij in ons land en het lijkt mij maar meer dan logisch dat we ook gaan leren over deze culturen. Er is zo al genoeg onverdraagzaamheid, als we dan ook nog blind, doof en stom willen blijven voor vreemde culturen, zal het er allemaal niet op verbeteren. Maar om hiervoor nu een uur Godsdienst af te geven?
Godsdienst is in mijn ogen meer dan enkel de bijbel en God. Godsdienst is voor de leerlingen eigenlijk twee uurtjes een beetje ontspannen. Ze mogen babbelen, hun mening uiten en gaan tegelijk met andere ogen naar zichzelf en naar de wereld en hun medemensen kijken.
Trouwens, besteden wij in onze godsdienstlessen al geen aandacht aan de andere culturen? Op mijn vroegere middelbare school behandelden wij regelmatige thema's als de islam, boeddhisme en weet ik veel wat nog allemaal. Ik denk dat leerlingen er meer aan hebben om te leren over bijvoorbeeld de verschillende relaties tussen jongeren en hun culturen dan specifiek elke week een uur te leren over die culturen.
Kinderen die er trouwens voor kiezen om naar een katholieke school te gaan kiezen er voor een stuk ook voor om over God, Jezus en de andere bijbelfiguren te leren. Hiermee wil ik niet zeggen dat andere culturen niet belangrijk zijn, dat zul je me op geen enkel moment horen zeggen, maar dit komt ook al aan bod tijdens lessen zoals Geschiedenis.
|