29th November 2011, 22:34
|
Registered User
|
|
|
|
Dit is straffe taal van de VLK. Natuurlijk is roken in het bijzijn van kinderen schadelijk, maar het gaat te ver om dit mishandeling te noemen. Mishandeling wijst voor mij op een intentie tot schade te berokkenen. Dat hebben deze ouders zeker niet. Het is inderdaad schadelijk, maar met de kinderen gaan eten in McDonalds is dat ook, dus kunnen we dit dan ook mishandeling noemen? Nee dat kunnen we niet, want dan zouden we alles mishandeling kunnen noemen en gaan gerechtelijke grenzen vervagen.
Elke ouders moet het als zijn eigen verantwoordelijkheid zien om niet te roken in bijzijn van zijn kind. Elke persoon zou dan weer zo slim moeten zijn om gewoon niet te roken, maar dat is niet het geval. Als we nu sancties gaan invoeren op dit soort zaken, dan komen we in een spiraal terecht (mogen we dan nog naar McDonalds met de kinderen?). Ik begin ook altijd een beetje steigeren als ik dit soort taal hoor. We gaan dingen verbieden voor gezondheid, voor veiligheid, voor politieke correctheid, ... na een tijd belanden we in een totalitaire staat waar het individu elke moment van de dag in het oog gehouden wordt. Het zal niet aan deze maatregelen alleen liggen, maar neem er genoeg van deze soort en de persoonlijke vrijheid van het individu verdwijnt. Laat dat nu net iets zijn waar mensen generaties voor ons zo hard voor gestreden hebben.
Om maar te zeggen dat dit soort harde taal altijd van een zwart-wit situatie uitgaat en die situaties bestaan nu eenmaal niet. Roken is een probleem, maar laat ons het niet aanpakken met repressie, laat ons het aanpakken met preventie.
|