Enkele post bekijken
  #2  
Oud 31st October 2011, 16:20
Sanne.Cocx Sanne.Cocx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 132
Uiteraard schrok ik wel van dit nieuws. Dit is niet "ver van mijn bed". Ik heb zelf veel van mijn middagpauzes doorgebracht aan "'t kasteeltje". Het is een gezellig plaatsje vlakbij de bib en een leuk cafeetje. Uiteraard is dit een populaire trekpleister voor jongeren.

Ik vind niet dat dit artikel veel zegt over "de jeugd van tegenwoordig"/hun opvoeding. Op je veertiende, tijdens de vakantie, om 19u buiten zitten met je vrienden, vind ik echt geen abnormaal of marginaal gedrag. Uiteraard keur ook ik druggebruik niet goed. Op je veertiende is experimenteren niet verstandig maar wel begrijpelijk.
Als ouder geef je de toestemming om 's avonds nog even met je vrienden op stap te gaan. Je geeft niet de toestemming om te experimenteren. Maar (bijna) alle jongeren experimenteren wel met iets, ook zij die streng opgevoed worden. Het enige wat, volgens mij, helpt is een open communicatie met je kinderen. Ik heb kansen genoeg gehad om te experimenteren maar ik wist heel goed wat de gevolgen daarvan waren, voor mijn gezondheid weliswaar. Ik heb die joints, die lijntjes speed, ... niet afgewezen uit schrik voor mijn ouders, daar was ik veel te rebels voor. Maar ik wist heel goed wat de gevolgen en gevaren ervan waren voor mezelf. Werkt die aanpak bij iedere puber? Neen, uiteraard niet. Maar als ik naar mijn omgeving kijk, werkt deze aanpak - zeker op lange termijn - veel beter dan de harde hand.
Ik ken de gezinssituatie van dit meisje niet. Maar ik zou nu, met de info die wij hebben, niet de vinger durven wijzen naar de ouders.

Trouwens, plotseling zin hebben om in die vijver te gaan... dat zou mij ook nog overkomen. Je bent jong en je doet eens zot, daar had ik niet eens één of ander soort gas voor nodig.

Als je dit nieuws voor het eerst hoort, vraag je je wel af waarom die vrienden niet achter haar aan gegaan zijn. Maar zij waren hoogstwaarschijnlijk ook "zo stoned als een garnaal" en ze hebben wel de hulpdiensten verwittigd. Uiteindelijk heeft het niet mogen baten, maar niemand weet wat de uitkomst was geweest als hij wel achter haar was aan gegaan. Het enige wat we kunnen hopen, is dat dit een les voor de vrienden (en andere experimenterende (of ondertussen verslaafde) jongeren) zal zijn. Maar dat is waarschijnlijk een vrij naïeve hoop.
Met citaat antwoorden