Enkele post bekijken
Oud 20th April 2011, 15:02
Hanne Jansen Hanne Jansen is offline
Registered User

Ik schrik er niet van dat kinderen steeds vaker last hebben van een burn-out of andere dergelijke klachten. Wij leven in een veel te jachtige maatschappij. Met deze manier van leven MOET je, zelfs als kind, mee kunnen of je valt uit de boot. De gevolgen laten zich raden.
Wij leven in een maatschappij waarin 'rust' niet meer toegelaten lijkt. Hoeveel mensen zeggen er als je vraagt hoe het ermee gaat niet: "goed, maar druk". Meer en meer wordt dit als normaal beschouwd, maar in mijn ogen is het dat absoluut niet. Vaak heb ik zelfs het gevoel dat mensen opscheppen met al hun werk. Soms lijkt het wel een wedstrijd: "om ter meeste om handen hebben". De hardwerkende mens wordt als het ideaal beschouwd. Op mensen die ervoor kiezen wat minder hooi op hun vork te nemen wordt neergekeken.
Wij leven ook in een maatschappij met een overaanbod aan mogelijkheden van hobby's. Voor volwassenen is het al moeilijk hieruit te kiezen, maar voor kinderen is dit nog moeilijker. Het is de taak van ouders hen daarin te begeleiden. Want, wie niet kan kiezen en alles meepikt, loopt het risico vroeg of laat 'over zijn toeren te draaien'. Ouders moeten grenzen stellen en duidelijk maken aan kinderen dat eens een dag thuis zijn ook ok is en leuk kan zijn.
Tot slot denk ik dat het erg belangrijk is dat ouders erop letten dat hun kinderen voldoende slaap hebben. Als ik in mijn omgeving kijk, heb ik het gevoel dat kinderen almaar later gaan slapen. Dit is sowieso nefast voor hun gezondheid.
Met citaat antwoorden