rol van de media in vraag gesteld
Bracke heeft vragen bij 'Belgische' Radio & Televisie
In een column die vandaag op zijn website verschenen is, heeft N-VA-kamerlid Siegfried Bracke kritische bedenkingen bij de rol van de openbare omroep. Die zou liever de Belgische dan de Vlaamse Radio en Televisie zijn, denkt hij.
Bracke begint met te verwijzen naar de voortrekkersrol die de openbare omroep, net als VTM trouwens, speelt bij de Vlaamse zaak. 'Overal waar ik ga spreken (...), zeg ik hetzelfde: VTM en VRT hebben in de voorbije twintig jaar meer voor de Vlaamse zaak gedaan dan het Davids-, Vermeylen- en Willemsfonds samen. En neem daar alle andere Vlaamse verenigingen maar bij. Ik zeg dat met alle respect voor de verenigingen in kwestie: ik hoop dat ze mogen groeien en bloeien. Maar feiten zijn feiten. Dat we ons Vlaming voelen (ik probeer het woord identiteit te mijden), dat Vlaanderen als denkkader bestaat, komt vooral omdat we van De Panne tot Maasmechelen naar dezelfde tv kijken, dezelfde kranten en boekskes lezen.'
Alleen vreest Bracke dat de VRT die rol tegen haar eigen zin speelt: 'Ze zijn daar zo te zien eigenlijk liever Belgische Radio en Televisie. Mijn geliefde openbare omroep geeft namelijk het beste van zichzelf om de Belgische identiteit te promoten', schrijft hij.
Bracke haalt daarvoor verschillende voorbeelden aan, zoals de reeks portretten van wereldvermaarde wetenschappers die Canvas uitzendt. 'Allemaal Vlamingen, niemand Franstalig, maar toch heeft Canvas het over Belgische wetenschappers. Eén doet iets gelijkaardigs met mensen uit de culinaire wereld, en, lap: Made in Belgium.' Dan ziet hij het er bij de commerciële omroepen anders aan toe gaan, met programma's als Recht door Vlaanderen, De beste bakker van Vlaanderen, De beste hobbykok van Vlaanderen, Vlaanderen Vandaag, De Stem van Vlaanderen, Zot van Vlaanderen...
Ook de avond over de Belgische identiteit die Radio 1 organiseert op 4 maart - 'waarvoor met man en macht reclame wordt gemaakt' - is Bracke een doorn in het oog - al was het maar omdat het debat niet eens blijkt uitgezonden te worden. Op de affiche staan onder meer namen als Luc Tuymans, Bas Heijne en Marc Reynebeau. 'The usual suspects', schrijft Bracke. 'Allemaal Belgen, op één na: Bart De Wever.'
Bron: de Standaard online (22-02-11)
Dit is een onderwerp dat voor ons alle wel bekend is (zeker dankzij de taak 'Outfoxed). De rol van de media speelt ook in ons land een grote rol. Ik kan enkel voor mezelf spreken maar ik voel mezelf ook meer Vlaming dan Belg. Onbewust (omdat ik niet zo vaak naar die zenders kijk) zullen VTM en VRT mij ook wel een beetje in die richting gestuurd hebben (met al hun programma's over Vlaanderen). Ze zouden inderdaad België wel eens mogen promoten, dan zouden misschien wat meer mensen zich Belg voelen in plaats van Vlaming.
Ik wou dus enkel nog een voorbeeld geven van de invloed die de media heeft in ons land.
|