actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Vierde Macht (media)
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd February 2011, 18:56
nathalie.geyzen nathalie.geyzen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Nijlen
Posts: 57
rol van de media in vraag gesteld

Bracke heeft vragen bij 'Belgische' Radio & Televisie

In een column die vandaag op zijn website verschenen is, heeft N-VA-kamerlid Siegfried Bracke kritische bedenkingen bij de rol van de openbare omroep. Die zou liever de Belgische dan de Vlaamse Radio en Televisie zijn, denkt hij.

Bracke begint met te verwijzen naar de voortrekkersrol die de openbare omroep, net als VTM trouwens, speelt bij de Vlaamse zaak. 'Overal waar ik ga spreken (...), zeg ik hetzelfde: VTM en VRT hebben in de voorbije twintig jaar meer voor de Vlaamse zaak gedaan dan het Davids-, Vermeylen- en Willemsfonds samen. En neem daar alle andere Vlaamse verenigingen maar bij. Ik zeg dat met alle respect voor de verenigingen in kwestie: ik hoop dat ze mogen groeien en bloeien. Maar feiten zijn feiten. Dat we ons Vlaming voelen (ik probeer het woord identiteit te mijden), dat Vlaanderen als denkkader bestaat, komt vooral omdat we van De Panne tot Maasmechelen naar dezelfde tv kijken, dezelfde kranten en boekskes lezen.'

Alleen vreest Bracke dat de VRT die rol tegen haar eigen zin speelt: 'Ze zijn daar zo te zien eigenlijk liever Belgische Radio en Televisie. Mijn geliefde openbare omroep geeft namelijk het beste van zichzelf om de Belgische identiteit te promoten', schrijft hij.

Bracke haalt daarvoor verschillende voorbeelden aan, zoals de reeks portretten van wereldvermaarde wetenschappers die Canvas uitzendt. 'Allemaal Vlamingen, niemand Franstalig, maar toch heeft Canvas het over Belgische wetenschappers. Eén doet iets gelijkaardigs met mensen uit de culinaire wereld, en, lap: Made in Belgium.' Dan ziet hij het er bij de commerciële omroepen anders aan toe gaan, met programma's als Recht door Vlaanderen, De beste bakker van Vlaanderen, De beste hobbykok van Vlaanderen, Vlaanderen Vandaag, De Stem van Vlaanderen, Zot van Vlaanderen...

Ook de avond over de Belgische identiteit die Radio 1 organiseert op 4 maart - 'waarvoor met man en macht reclame wordt gemaakt' - is Bracke een doorn in het oog - al was het maar omdat het debat niet eens blijkt uitgezonden te worden. Op de affiche staan onder meer namen als Luc Tuymans, Bas Heijne en Marc Reynebeau. 'The usual suspects', schrijft Bracke. 'Allemaal Belgen, op één na: Bart De Wever.'

Bron: de Standaard online (22-02-11)

Dit is een onderwerp dat voor ons alle wel bekend is (zeker dankzij de taak 'Outfoxed). De rol van de media speelt ook in ons land een grote rol. Ik kan enkel voor mezelf spreken maar ik voel mezelf ook meer Vlaming dan Belg. Onbewust (omdat ik niet zo vaak naar die zenders kijk) zullen VTM en VRT mij ook wel een beetje in die richting gestuurd hebben (met al hun programma's over Vlaanderen). Ze zouden inderdaad België wel eens mogen promoten, dan zouden misschien wat meer mensen zich Belg voelen in plaats van Vlaming.

Ik wou dus enkel nog een voorbeeld geven van de invloed die de media heeft in ons land.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd February 2011, 08:50
Lien.Kennis Lien.Kennis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lille
Posts: 106
Hieronder de bewuste column:

Citaat:
De Belgische Radio & Televisie
22 februari 2011

Ik moest hier eigenlijk een vervolgverhaal schrijven over journalistieke deontologie (heb nog lekkere brokken), maar zie: er zijn van die dingen die ik niet kan laten passeren.

Het zal de lieve lezer intussen duidelijk zijn: ik ben niet alleen om persoonlijke redenen een fervent voorstander van een openbare omroep. Ook ideologische overwegingen spelen mee. Overal waar ik ga spreken (en dat gebeurt wel eens J), zeg ik hetzelfde: vtm en vrt hebben in de voorbije twintig jaar meer voor de Vlaamse zaak gedaan dan het Davids-, Vermeylen- en Willemsfonds samen. En neem daar alle andere Vlaamse verenigingen maar bij.

Ik zeg dat met alle respect voor de verenigingen in kwestie: ik hoop dat ze mogen groeien en bloeien. Maar feiten zijn feiten. Dat we ons Vlaming voelen (ik probeer het woord identiteit te mijden), dat Vlaanderen als denkkader bestaat, komt vooral omdat we van De Panne tot Maasmechelen naar dezelfde tv kijken, dezelfde kranten en boekskes lezen. Ik heb dat ooit gelezen bij Etienne Vermeersch, en het gebeurt al eens meer dat ik vind dat die gelijk heeft.

Nu wil het geval dat de vrt die onmiskenbare voortrekkersrol in de Vlaamse gemeenschaps- en natievorming op vandaag eigenlijk geheel en al tegen haar eigen zin speelt. Ze zijn daar zo te zien eigenlijk liever Belgische Radio en Televisie. Mijn geliefde openbare omroep geeft namelijk het beste van zichzelf om de Belgische identiteit te promoten. Dat is wat in vaktaal framing heet; versta: het denkkader creëren waarbinnen ‘men’ vindt dat u moet denken.

Concreet. Canvas maakt een reeks met portretten van zes wereldvermaarde wetenschappers. Allemaal Vlamingen, niemand Franstalig, maar toch heeft Canvas het over Belgische wetenschappers. Eén doet iets gelijkaardigs met mensen uit de culinaire wereld, en, lap : Made in Belgium. Daar is zonder twijfel over nagedacht in vele vergaderingen met heel veel leidinggevenden.

Terzijde: bij de commerciële omroepen is het al Vlaanderen wat de klok slaat. Recht door Vlaanderen, De beste bakker van Vlaanderen, De beste hobbykok van Vlaanderen, Vlaanderen Vandaag, De Stem van Vlaanderen, en zelfs Zot van Vlaanderen[1].

Het mooiste in dat verband is een hele avond van Radio 1 op 4 maart (wat ze vreemd genoeg niet eens uitzenden, zo te zien) waarvoor met man en macht reclame wordt gemaakt. België verdedigen, het mag wat kosten, moeten ze daar denken. Zelfs als we dat niet uitzenden… Het geld van de vrt dient niet alleen om programma’s mee te maken; het kan ook worden ingezet in het gevecht om de ziel.

Een avond over De Belgische Identiteit, met een pracht van een gastenlijst. Zelden een evenwichtiger en onpartijdiger panel gezien. Bovendien: ik, en omzeggens alle anderen, weten nu al wat die daar gaan zeggen. Vanwege all usual suspects. Niet in Onze Naam, maar dan revisited. En jawel dus… allemaal Belgen, op één na: Bart De Wever… Mijn god!

Vorige week vroeg iemand met enige zeggenschap in de organisatie of ik nog altijd de vrt in het hart droeg. Ik heb met grote stelligheid ‘ja’ gezegd. Ik zei: ‘ik ben geheel en al voorstander van een serieuze openbare omroep’. Zoals in mijn tijd, quoi.

(wordt vervolgd; … wat zoude ze letten !)


[1] Vlaanderen Vakantieland dan? Kan ik u uitleggen: was van moetens…

bron:
http://www.siegfriedbracke.be/index...visie/#_ftnref1


Hmmm, overdrijft hij niet? We leven nog altijd in België, niet? Wetenschappers die in België wonen zijn toch gewoon Belgische wetenschappers? Dat neigt naar hyper politieke correctheid... Want wat als de openbare omroep toch meer de term 'Vlaamse' in de mond neemt, dan is er weer tegenkanting van de andere kant. Het is ook nooit goed, wel?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.