![Oud](images/statusicon/post_old.gif)
8th February 2011, 19:19
|
![Kenny's Avatar](image.php?s=04a329e5549796c1f8769550160731b5&u=191&dateline=1105832988) |
UDHR - art. 19
|
|
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Hier
Posts: 581
|
|
Citaat:
Orgineel gepost door Nienke.Nietvelt
Wat mij vooral opvalt is dat er tegenwoordig meer kinderen en jongeren moeten blijven zitten (of afzakken naar een 'lagere' richting) dan vroeger. Waarschijnlijk heeft dit ook te maken met het in stand houden van ons hoog onderwijsniveau (prestige!). Wie niet voldoet, wordt wel 'gekneed' tot hij/zij voldoet aan de eisen van de overheid (eindtermen of ontwikkelingsdoelen). Dit is in andere landen veel minder aan de orde, zoals bv. IJsland, Noorwegen of Groot-Brittannië (zie artikel).
|
En wat is er mis met eisen stellen?
Citaat:
Ik ben eerder voorstaander van een onderwijsvorm waarbij gekeken wordt naar de eigen kwaliteiten van het kind of de jongere en minder naar de overkoepelende te behalen doelen. Natuurlijk is dit een beetje idealistisch, maar als een leerkracht zijn leerlingen motiveert en de kwaliteiten van zijn leerlingen kent, mag het normaal geen probleem vormen om iedere leerling de vooropgestelde doelen te laten bereiken.
|
Niet een beetje idealistisch, maar lachwekkend idealistisch. En klinkklare onzin er bovenop. Maar geen paniek, een jaar voor de klas en je bent dat al afgeleerd.
De kwaliteiten van _al_ je leerlingen kennen? Je mag al blij zijn als hun voornamen kent tegen half februari. Trouwens, hoe herken je de kwaliteiten van jouw leerlingen? Ben je daar ooit voor opgeleid of is het nattevingerwerk? Ik ben razend benieuwd welke methodes men daar tegenwoordig voor uitgevonden heeft.
Citaat:
In mijn ogen is de leerkracht grotendeels bepalend voor het al dan niet zittenblijven van het kind of de jongere. Het is immers zijn taak om de doelen te bereiken bij de kinderen of jongeren, dus hen te motiveren! Dus leerkrachten in Vlaanderen (en elders), er is nog werk aan de winkel!
|
Ik weet dat het een taboe is in Vorselaar, maar neem mij op mijn woord: sommige leerlingen zijn niet motiveerbaar. Al diegenen die denken het wel te kunnen of klaar gekregen hebben, graag een deel van uw tijd om alles wat u daarvoor gedaan hebt op te schrijven. Ik kan u geen geld bieden, wel mijn eeuwige dankbaarheid.
__________________
'I have never let my schooling interfere with my education.'
-- Mark Twain
|