31st January 2011, 12:04
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Mol
Posts: 69
|
|
Vinger opsteken werkt niet
Net als Nathalie vrees ik dat het werken met antwoordbordjes in de praktijk niet altijd even haalbaar is. Een betere en tevens ook makkelijkere techniek kan zijn om als leerkracht gewoon de nodige aandacht te besteden aan al je leerlingen. Zo probeer ik er zelf steeds op te letten dat ik op het einde van mijn les zo goed als elke leerling wel eens gehoord heb. Het is immers niet omdat een leerling zijn vinger niet opsteekt, dat je bij hem/haar niet naar het juiste antwoord mag polsen. Differentiëren wat betreft de moeilijkheidsgraad van je vragen is hierbij wel aangewezen. Op die manier kan je de wat 'zwakkere' leerlingen de nodige succeservaringen laten opdoen, waardoor ze in de toekomst wellicht sneller spontaan hun vinger zullen opsteken. Daarentegen vind ik het wel een goed idee om leerlingen hoe langer hoe meer persoonlijke feedback te geven. In ons huidige onderwijssysteem ligt de nadruk namelijk nog altijd erg sterk op enkel het geven van punten. Dit terwijl een meer kwalitatieve in plaats van kwantitatieve beoordeling zich opdringt, willen we leerlingen echt laten leren uit hun fouten.
|