Enkele post bekijken
Oud 25th November 2010, 15:04
jana dua jana dua is offline
Registered User

Kerkelijke leegloop

Het kan best zijn dat de kerken nu iets sneller leeglopen dan in het nabije verleden. Maar ik denk dat dit ook zonder de schandalen zou gebeuren. Mensen gaan gewoon niet meer naar de kerk. Ze gaan werken in de week en velen ook in het weekend. Als de mensen dan toch thuis zijn hebben ze geen zin of geen tijd om naar de kerk te gaan. Er moeten heel wat dingen gebeuren: er moet voor de kinderen gezorgd worden, er zijn bijeenkomsten van verenigingen, het huishouden moet gedaan worden en blijf zo maar doorgaan. Ik denk ook dat de mensen van vandaag vaak alleen maar gelovig zijn als het hen uitkomt (trouwen, doopviering, vormsels,...). En het dreigement van de kerk 'als je niet naar de kerk komt en een goed gelovig mens bent, ga je naar de hel' pakt in deze tijd ook niet meer. De kerk heeft inderdaad heel veel aan geloofwaardigheid ingeboet. Langs de andere kant is het wel zo dat ze bij hun standpunten blijven, je kan dit conservatief noemen, maar moest de kerk steeds van standpunten veranderen dan zullen ze ook aan geloofwaardigheid inboeten. Volgens mij gaat geloof stilaan zijn plaats verliezen in deze westerse wereld. Tijden veranderen nu eenmaal. En ja, er zullen altijd mensen zijn die nog geloven.
P.S.: Als ik spreek over geloven, dan heb ik het wel over echt geloven. Naar de kerk gaan, bidden, biechten,... .
Met citaat antwoorden