Daarnet in de boekenwinkel de Flair gekocht ter ontspanning en jawel je 'kreeg' de "Goedele" er bij. Aangezien Goedele Liekens gisteren de slimste mens was
mag ik haar boekje wel even aanhalen, want hier staat een artikel in over de Albino-moorden. Hieronder volgen enkele punten uit het artikel:
*Sinds december 2007 zijn er al 35 albino's brutaal vermoord in Tanzanië *Toverdokters en/of medicijnmannen gaan bloed, botten, haar en huid verwerken in toverdrankjes. De lichaamsdelen garanderen immers succes en rijkdom!
*In Tanzanië lijdt 1 op de 200 mensen aan albinisme (~in Europa is dit slechts 1 op 20.000! Dit komt omdat het efelijk is en dus in bepaalde werelddelen meer voor komt)
*Albino's kunnen niet tegen UV-straling (verhoogde kans op huidkanker) en hebben (over)gevoelige ogen.
*Gemiddelde levensverwachting = 43j vs 57j voor hun zwarte landgenoten.
*Een aantal albino's overleven zulke moordaanslagen(soms zelfs door hun eigen ouders of familie georganiseerd), maar zijn wel vingers, benen en/of armen kwijt!
*De regionale overheid van Mwanza adviseert ouders om albinokinderen daar naar de Mitindo Primary School te brengen, omdat ze daar beter beschermd kunnen worden (lijkt volgens Goedele een 'concentratiekamp' met 63 albino's). Er is wel een watertekort maar het is te riskant dat de albinokinderen buiten de 'hekken' komen om water te halen. Ouders mogen hen slechts op vaste tijdstippen komen bezoeken zodat ze hun kind of een ander kind niet proberen mee te nemen (~bij de moorden was vaak familie betrokken!)
TOCH gaan de kinderen in de vakantie gewoon naar huis
!
*De golf van albinomoorden maakt dat albino's voor isolement kiezen. Zo zijn er een heleboel zich gaan vestigen op Ukerewe, het grootste eiland in het Victoriameer.
PS: de restanten van een albinomoordslachtoffer werden in huis onder het bed van opa begraven zodat de andere ledematen 'beschermd' waren tegen dieven!
Dit artikel was bijzonder choquerend. Ik kan me niet inbeelden wat het is om te moeten vrezen om in een tovermiddel te belanden. Wat mij nogal 'louche' lijkt is dat de jongeren in de school op veiligheid en bescherming kunnen rekenen, maar dat zij tijdens vakantieperiodes toch gewoon thuis zitten... Trouwens is het groeperen van albino's ook niet gevaarlijk, want dan kunnen moordenaars ineens hun grote slag slaan... Bijzonder lugubere gedachte, maar ergens nog wel 'logisch'?!