|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Negenjarig albinomeisje gruwelijk vermoord
Negenjarig albinomeisje gruwelijk vermoord
Een negenjarig meisje is in Tanzania op gruwelijke wijze vermoord. Vijf mannen werden al gearresteerd. Ze worden ervan verdacht het meisje eerst gedood en daarna haar benen afgehakt te hebben. Dat meldt de Britse radiozender BBC. In het Oost-Afrikaanse land werden tot nu toe een dertigtal mensen omgebracht, die aan deze zeldzame storing in de pigmentvorming lijden. In buurland Burundi kwam het tot drie dergelijke moorden. Criminele medicijnmannen mengen uit lichaamsdelen of bloed van gedode albino's 'toverdranken', die de kopers aan rijkdom moeten helpen. In Afrika leven albino's en hun familie vaak aan de rand van de maatschappij omdat de geboorte van een aan albinisme lijdend kind als een slecht voorteken wordt beschouwd. Albino's hebben geen pigmenten die de huid tegen zonnestralen beschermen. Wereldwijd zijn volgens schattingen ongeveer 20.000 mensen door albinisme getroffen. De albinofederatie in Tanzania schat hun aantal echter wezenlijk hoger in. De Tanzaniaanse president Jakaya Kikwete heeft al herhaaldelijk gedreigd met een hard optreden tegen de bendes die albino's doden. Kikwete heeft ook een door albinisme getroffen vrouw in het parlement benoemd. (belga/lpb) HLN 21/10/08 17u04 |
|
|||
|
|||
Op zulke momenten ben ik dan wel weer blij dat 'het rijke Westen' zijn invloed wil laten gelden in de armere, minder ontwikkelde landen.
|
|
|||
|
|||
Ik was geschokt door dit artikel. Je vermoordt toch geen mensen omdat ze aan een storing in de pigmentvorming lijden. Dat kan toch niet.
Gewoon omdat ze er een beetje anders uitzien worden ze meteen maar bestempeld als slecht. Als alleen 'perfecte' mensen recht hebben op leven, dan zou niemand hier nog mogen rondlopen. Ik ben blij dat de Tanzaniaanse president hier streng tegen optreedt en dat hij zelfs een vrouw die getroffen is door albinisme in het parlement benoemd heeft. Zij hebben ook recht op een leven!! |
|
||||
|
||||
Citaat:
Ik begrijp je helemaal wanneer je zegt dat je het verschrikkelijk vindt dat er zulke dingen gebeuren! Het is gewoon onredelijk om mensen te vermoorden omdat ze een storing in de pigmentvorming hebben. Iedereen zou als gelijke moeten worden beschouwd. In de praktijk is dit wel moeilijk natuurlijk, maar om elkaar dan maar te vermoorden? Choquerend! De Tanzaniaanse president Jakaya Kikwete heeft al herhaaldelijk gedreigd met een hard optreden tegen de bendes die albino's doden. Kikwete heeft ook een door albinisme getroffen vrouw in het parlement benoemd. Super dat een door albinisme getroffen vrouw in het parlement benoemd is! Wel vind ik het erg dat er staat 'Jakaya Kikwete heeft al herhaaldelijk gedreigd'. Ik hoop dat wanneer deze moorden niet stoppen, het niet enkel bij dreigen gaat blijven! Dit gaat wel om verschillende moorden hé! Men moet hard optreden tegen deze bendes! |
|
|||
|
|||
Dit is inderdaad absoluut niet duldbaar...
Wie vermoord er nu iemand omdat hij een ander pigment heeft? En daarenboven ook nog eens een kind van 9. Oké hiermee wil ik niet zeggen dat je volwassenen wel mag vermoorden, dat zeker niet, maar het is weer maar eens een jong leventje dat weggenomen wordt om waanzinige redenen. En het maken van een toverdrank dankzij het bloed van deze albino's? Dat noem ik dan weer gewoon geschift De wereld zit vreemd in elkaar. Waar gaat het met onze maatschappij naartoe als het zo door blijft gaan?? |
|
|||
|
|||
Dit vind ik echt verschrikkelijk. Dat zijn dan toch mensen zonder een geweten. Wat had dat meisje nu misdaan. Die mannen mogen van mij echt nooit meer vrijkomen!
|
|
|||
|
|||
Ik ben geschokt, dat mensen zoiets kunnen doen dat begrijp ik gewoon niet. Iemand vermoorden omdat hij/zij een ander pigment heeft. Dan kan je aan de gang blijven.
|
|
|||
|
|||
Ik wou meer weten over de andere moorden die gepleegd waren op deze albino's. Volgens mij is dit ook het artikel waarmee dit onderwerp is gestart maar ik vond deze uitspraken van een albino echt erg. Zij is de zus (ook albino) van haar vermoorde broer, waarbij ook de benen afgehakt waren
--- Nyerere Rutahiro was één van de laatste van de dertig albino's die dit jaar is vermoord. ''We willen je benen,'' schreeuwde een groep van vier mannen terwijl ze met machetes de ledematen van Nyerere Rutahiro afhakten. ''Ik kon niets doen om hem te beschermen. Hij bloedde langzaam dood,'' vertelt zijn vrouw Susannah Rutahiro. Het graf van Rutahiro werd afgesloten met cement om te voorkomen dat andere rovers de resterende lichaamsdelen stelen. Zijn zuster Winifrida volgde met haar donkerbruin gekleurde zoontje de begrafenis op een afstand. Ze droeg een hoedje tegen de stekende zon, een blouse met lange mouwen en een lange rok om niet te verbranden. Ook zij is een albino. ''Ik wil weg uit Tanzania, ik ben voortdurend bang. Ik durf mijn huis niet meer uit sinds mijn broer is vermoord.'' De politie is tegenwoordig alerter op huurmoordenaars en toverdokters. Er zijn mensen opgepakt in verband met de moorden op albino's, ''maar niemand is veroordeeld en niemand zit ervoor in de gevangenis. De overheid neemt het niet serieus,'' meent Ernest Kimaya, leider van de Tanzaniaanse associatie van albino's. ''We horen steeds vaker dat Tanzaniaanse bendes de Boeroendese grens overgaan om daar ledematen van albino's af te hakken.'' http://www.parool.nl/parool/nl/225/...n-poeders.dhtml |
|
|||
|
|||
Dat mensen zoiets op hun geweten kunnen hebben, dat snap ik niet.
Waar gaan we naartoe als mensen andere mensen gaan vermoorden en dit om hun huidskleur? Het is toch ook niet dat wij hier mensen gaan vermoorden met een andere huidskleur? Albino's zijn even slim en even knap als hun zwarte medemensen. Ze zijn evenwaardig, het is gewoon een foutje van de natuur, en op basis van dat foutje slaan mensen aan het moorden. Ik vind het heel goed van de president om een albinovrouw aan te stellen in het parlement maar tegelijk vrees ik ook voor haar leven. Ik hoop dat zij verandering kan brengen in deze praktijken, maar ik vrees er eigenlijk voor. |
|
|||
|
|||
Wat jullie nu gaan lezen zullen de meeste onder jullie misschien verbazen.
Ik lachte om de reacties van Sarina en Coleta. Ik zal wel vertellen waarom maar eerst heb ik een paar vragen. Waarom doen mensen dingen zoals albino's doden voor ledematen af te hakken? Wat drijft hun wat zijn die moordenaars situaties? Waarom heeft die president toen nog niets gedaan? Als jullie hebben geschreven wat jullie denken vind ik jullie denken wel beperkt want mensen hebben gelijkaardige dingen gedaan in het verleden en ik spreek niet van honderden jaren. Maar ik bedoel niet menselijk slachtoffers, ik heb het over dierlijke. Hebben mensen niet in het verleden dieren vermoord om hun pels, hoorns of andere dingen. Hier is bewijs van hoe slecht het gaat in de derde wereld landen, als men mensen moeten doden als dieren om hun pels om misschien nog genoeg geld te krijgen. Dat is misschien een drijfveer of het is gewoon om meer geld te verdienen. Voorkomen is beter dan genezen zeggen ze, haha, de president heeft al zoveel keer gewaarschuwd en toch deed hij niets. Hij heeft misschien andere belangrijke problemen maar toch als hij wist dat het al een tijd bezig was WAAROM deed hij dan niets? Je ziet wat er is van gekomen. Wij zijn allemaal mensen onze ziel is allemaal hetzelfde, mijn ziel is hetzelfde waard als dat van de koning. Het verschil met de koning is dat hij een andere functie heeft een andere positie daarom is hij zo 'waardevol'. Maar als ik moest kiezen tussen het redden van de koning of een pas geboren baby zou ik niet twijfelen en de baby redden. Ik zeg hier niet dat ik een zwarte zie als een blanke of een Chinees voor een Belg, ik heb ook mijn eigen vooroordelen maar we zijn allemaal hetzelfde, wij bestaan allemaal uit hetzelfde materiaal. Er bestaan afwijkingen je moet mensen niet daarom benadelen, ik heb dingen als dit een keer gezien en meegemaakt. Ook al denk ik anders ik zou mijn nek durven uitsteken voor onschuldige mensen maar ik heb hier geen macht om iets aan die situatie te doen. (Ik excuseer me voor mijn reactie als die wat te ver ging, sorry) |
|
|||
|
|||
Daarnet in de boekenwinkel de Flair gekocht ter ontspanning en jawel je 'kreeg' de "Goedele" er bij. Aangezien Goedele Liekens gisteren de slimste mens was mag ik haar boekje wel even aanhalen, want hier staat een artikel in over de Albino-moorden. Hieronder volgen enkele punten uit het artikel:
*Sinds december 2007 zijn er al 35 albino's brutaal vermoord in Tanzanië *Toverdokters en/of medicijnmannen gaan bloed, botten, haar en huid verwerken in toverdrankjes. De lichaamsdelen garanderen immers succes en rijkdom! *In Tanzanië lijdt 1 op de 200 mensen aan albinisme (~in Europa is dit slechts 1 op 20.000! Dit komt omdat het efelijk is en dus in bepaalde werelddelen meer voor komt) *Albino's kunnen niet tegen UV-straling (verhoogde kans op huidkanker) en hebben (over)gevoelige ogen. *Gemiddelde levensverwachting = 43j vs 57j voor hun zwarte landgenoten. *Een aantal albino's overleven zulke moordaanslagen(soms zelfs door hun eigen ouders of familie georganiseerd), maar zijn wel vingers, benen en/of armen kwijt! *De regionale overheid van Mwanza adviseert ouders om albinokinderen daar naar de Mitindo Primary School te brengen, omdat ze daar beter beschermd kunnen worden (lijkt volgens Goedele een 'concentratiekamp' met 63 albino's). Er is wel een watertekort maar het is te riskant dat de albinokinderen buiten de 'hekken' komen om water te halen. Ouders mogen hen slechts op vaste tijdstippen komen bezoeken zodat ze hun kind of een ander kind niet proberen mee te nemen (~bij de moorden was vaak familie betrokken!) TOCH gaan de kinderen in de vakantie gewoon naar huis ! *De golf van albinomoorden maakt dat albino's voor isolement kiezen. Zo zijn er een heleboel zich gaan vestigen op Ukerewe, het grootste eiland in het Victoriameer. PS: de restanten van een albinomoordslachtoffer werden in huis onder het bed van opa begraven zodat de andere ledematen 'beschermd' waren tegen dieven! Dit artikel was bijzonder choquerend. Ik kan me niet inbeelden wat het is om te moeten vrezen om in een tovermiddel te belanden. Wat mij nogal 'louche' lijkt is dat de jongeren in de school op veiligheid en bescherming kunnen rekenen, maar dat zij tijdens vakantieperiodes toch gewoon thuis zitten... Trouwens is het groeperen van albino's ook niet gevaarlijk, want dan kunnen moordenaars ineens hun grote slag slaan... Bijzonder lugubere gedachte, maar ergens nog wel 'logisch'?! |
|
|||
|
|||
Ik wil hier nog een gelijkaardig fenomeen aan toevoegen uit Afrika. Er is ook een keer een president geweest, die zei dat je zou genezen van aids als je seks had met een maagd... kun je je voorstellen welke gevolgen dit heeft gehad in een continent als Afrika?
Hier gebeurt weer net hetzelfde, iemand zegt dat je rijk en gelukkig zal worden door het in je bezit hebben van albinolichaamsdelen... Natuurlijk gaat 'iedereen' dan op zoek naar albino's. Ze zeggen dat de familie vaak betrokken is bij deze praktijken en gruwelijke moorden, ook dat verbaast mij niet. Als vaders vroeger hun dochters verkochten aan de prostitutie om in leven te blijven, waarom zouden ze dat dan nu niet doen met hun nog meer waardevolle albino-kinderen? Niettemin, blijft het verschrikkelijk... en maakt het me echt triest...
|
||||
|
||||
Ik heb precies het gevoel dat er hier veel mensen zijn die het niet volledig begrijpen. Het is niet enkel omdat albino's een andere huidskleur hebben door een tekort aan pigment dat ze gedood worden in Afrika. Het is de achterliggende reden die telt. Albino's zouden volgens Afrikaanse kwakzalvers magische krachten hebben en dat is de reden dat ze gedood worden en de lichaamsdelen verkocht worden... Echt gruwelijk.
Dan mag je blij zijn dat je in een iets meer ontwikkeld Westers land leeft, hoewel... We mogen zeker niet vergeten dat het ook hier voor albino's niet altijd even gemakkelijk is om te leven. Ze worden vaak gepest om hun huidskleur en iedereen weet dat ook dat een echte marteling kan zijn. Het word stilaan tijd dat mensen eens gaan beseffen dat elke mens gelijk is, van licht tot donker, We zijn allemaal mensen, behandel iedereen dus ook gelijk. Dankuwel |