Enkele post bekijken
  #6  
Oud 1st November 2008, 16:33
Jente.Roosenbroeck Jente.Roosenbroeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Nijlen
Posts: 77
Citaat:
Orgineel gepost door Believing Bart
Sorry, maar als ik in de winkel probeer uit te rekenen voor hoeveel geld ik al gekocht heb, heb ik GEEN rekenmachine bij de hand en ook GEEN computer!

Als ik met de trein reis en bereken hoe laat ik thuis ga komen om dit door te bellen heb ik GEEN rekenmachine bij de hand en ook GEEN computer.

Als mensen mij geld geven dat ik nog te goed had en ik moet teruggeven, heb ik GEEN rekenmachine bij de hand en ook GEEN computer.

Als we op café berekenen hoeveel iedereen moet bijleggen, heb ik GEEN rekenmachine bij de hand en ook GEEN computer.

--> Dus zij die van mening zijn 'weg met rekenen, er is nu de rekenmachine'. Die wil ik wel eens bezig zien in hun dagelijks leven.

MAAR: Bij al deze acties heb ik uiteraard ook geen pen en papier om te cijferen!
--> Ik ben er dan ook van overtuigd dat de meest functionele rekenmethode het hoofdrekenen is. We gebruiken het zo vaak zonder dat we het beseffen!

Om dat hoofdrekenen te stimuleren, MOET je NIET in een realistische context werken, vind ik. Maar je MOET WEL leerlingen trainen hierop en dit betekent inderdaad een rekenmachine VERBIEDEN tijdens sommige lessen!!! Laat ze dan maar hoofdrekenen én wie dat moeilijk vindt, die pakt automatisch een kladblaadje om te cijferen.

Conclusie: Als de rekenmachine dagelijkse uitrusting is zullen leerlingen NIET functioneel leren hoofdrekenen noch leren cijferen!




Bijna volledig met eens..
Maar... Wie zegt dat je om te cijferen papier nodig hebt? Nooit eens in je gedachte gedaan? Ik wel hoor !
Soms staat mn hoofd er echt niet naar om te gaan hoofdrekenen en dan vind ik cijferen in mn hoofd een veel simpelere oplossing
Misschien eens een uitdaging ?
Met citaat antwoorden