Enkele post bekijken
Oud 24th October 2008, 21:07
Evelien Peeters Evelien Peeters is offline
Evelien Peeters

Evelien Peeters

Een onderwerp waar we daarstraks nog een lange discussie over hebben gehouden tijdens de les. Zijn leugentjes om bestwil wel algemeen aanvaardbaar? In dit geval gaat het over het vertellen van leugentjes door ouders aan hun kinderen. Zijzelf zien dit als leugentjes om bestwil want ze menen het te doen om hun kinderen te beschermen. Als ik dan eventjes het voorbeeld van Sinterklaas weer aanhaal, dan vraag ik mij af waar de bescherming terug te vinden is. ELK kind komt vroeg of laat te weten dat het niet de lieve oude man met de witte baard is die hun biertjes opdrinkt en hun schoentjes met speelgoed en lekkers vult, maar de eigen papa of mama. Dit is een grote teleurstelling voor het kind. Waarom niet gewoon 6 december als dag nemen van het kind, waarbij het een extraatje krijgt als hij braaf is geweest? Begrijp me echter niet verkeerd, want voor mij moet Sinterklaas niet afgeschaft worden. Het is de traditie die dit feest voor de kleintjes heeft ingeroepen en daar wil ik niets aan veranderen. Als je dit zou veranderen, dan moet je heel veel gaan veranderen want de mens zit nu eenmaal zo in elkaar dat hij alles probeert in een kader te plaatsen door er een verhaaltje rond te verzinnen zodat het voor iedereen goed lijkt. De leugentjes om bestwil zijn misschien eigen aan deze tijd, maar neem bijvoorbeeld "de christelijke kerk", diegene die zegt dat liegen een zonde is, is gewoon één grote leugen op zich als je het nader bekijkt. En is het dan niet goed? Neen, want het geeft steun en geloof aan de mensen. Het is mooi ingekleed en als het dan de mensen kan helpen in moeilijke tijden, waarom dan niet?
Bij het lezen van het artikel viel mijn frank (euro) dat je inderdaad bijvoorbeeld tijdens het babysitten veel leugentjes vertelt zonder dat je beseft dat het echt om leugens gaat. Bijvoorbeeld: Het kind zaagt heel de tijd om snoepjes en dan geef je een snoepje en de rest houd je achter en je zegt: "De snoepjes zijn op." Het kind zal er genoegen mee nemen en zal niet dik worden van het te veel snoepen. Zelf ben je bovendien van het gezaag vanaf. Goed voor beide partijen dus. Maar misschien is het omdat ik zelf een individu ben van deze maatschappij dat ik er zo over denk dat het niet echt slecht is.
Met citaat antwoorden