Enkele post bekijken
  #10  
Oud 24th September 2008, 23:58
DieterVerheyen DieterVerheyen is offline
So a Toridé
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Beerse
Posts: 44
Citaat:
Orgineel gepost door Kim Geerts
De minimumleeftijden lijken me wel een goed idee. Jongeren en meerbepaald pubers willen al snel een tattoo of piercing, omdat haar vrienden het ook hebben. Op zo een leeftijd denk ik dat je het meestal enkel doet om op te vallen voor je vrienden. Waarom zouden ouders anders willen dat hun dochter/zoon het eerst aan hen vraagt? Ik ken een meisje van 14 jaar die een neuspiercing heeft laten zetten zonder dat haar ouders het wisten. En ze mag ze nu ook niet meer in doen (op school is het meestal toch verboden). Het is misschien wel zo dat elke jongeren iets kenmerkend wil aan zijn stijl, maar dat kan toch ook met kleren,...en niet persé met tattoos of piercings.


Beste Kim geerts...
Ik heb gelezen dat ze in Nederland druk bezig zijn met een wetgeving over piercings en tattoos. Als deze wetgeving in werking treedt, heb je als minderjarige in Nederland toestemming van je ouders of voogden nodig om een piercing of tattoo te nemen. Je moet een verklaring invullen waarmee je zelf toestemming geeft om bij jou een piercing of tattoo te zetten, en een van je ouders of je voogd moet deze verklaring dan ondertekenen. Een belangrijk punt hierbij is dat jonge kinderen nog in de groei zijn. De tatoeage wordt er dan niet mooier op en de kans is groot dat je er later spijt van krijgt. Als je er samen met je ouders over nadenkt, kun je misschien een betere beslissing over maken.
In dat opzicht pleit ik voor zulke wetgevingen.


Misschien vinden sommigen het wel hartstikke overdreven dat de overheid zich zo bemoeit met piercings en tattoos. Je moet toch zelf weten of je dat wilt? En als je er ziek van wordt, is dat toch jouw probleem? Zo werkt het niet helemaal. De overheid in Nederland, maar ook in België heeft de plicht om zich in te spannen voor de verbetering van de gezondheid van mensen.
Omdat de praktijk van piercings en tattoos veel kans op infectie en ziektes met zich meebrengt, is de overheid bezig geweest de gevaren zo veel mogelijk te verminderen. Controle is binnen zulke wetgeving wel belangrijk. Zo wordt de kans kleiner dat je terechtkomt bij een onervaren, slechte en onhygiënische piercer of tatoeëerder. Kom je daar wel terecht, dan is de kans op infecties en ziektes veel groter. Bovendien is het de vraag of hele jonge mensen eventuele wonden of infecties door een piercing of tattoo wel aankunnen. Wordt een wond of infectie niet goed verzorgd, dan kan dit grote gevolgen hebben voor de gezondheid.
Met citaat antwoorden