Enkele post bekijken
  #9  
Oud 28th August 2007, 17:59
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Orgineel gepost door Barst
de paaseieren en de kerstbomen hebben nauwelijks nog een religieuze betekenis, ten getuige daarvan de post van Sara die op Internet op zoek moet gaan naar de (uitgeholde) religieuze betekenis ervan...

Het is natuurlijk niet omdat Sara die religieuze betekenis er niet meer aan geeft, dat anderen die betekenis daar niet spontaan aan geven hé
Overigens is een kerstboom toch echt wel een symbool dat hoort bij de viering van het kerstfeest en als dusdanig in mijn ogen zeker een religieus symbool. Zoals ik al zei, idd niet zo expliciet als een hoofddoek, maar in essentie komt het op hetzelfde neer. Op die manier wordt er toch echt wel met twee maten en gewichten gewogen vind ik.
Nu ben ik persoonlijk ook geen liefhebber van de hoofdoek - in die zin dat het volgens mij symbool staat voor de minderwaardigheidspositie die de vrouw in de islam bekleedt -, maar als die vrouwen dat echt willen dragen vind ik dat ze dat recht moeten hebben.

En uiteraard moet er een scheiding van Kerk en staat zijn, maar (bijna) iedereen behoort tot een bepaalde religie, ook diegenen die voor de staat werken en dat niet laten zien. Persoonlijk vind ik niet dat er iets mis is met te tonen tot welke religie je behoort, zolang je de scheiding tussen Kerk en staat maar respecteert en je religie dus niet je professionele oordeel beïnvloedt.

En zoals u het stelt:
Citaat:
Maar zolang islamitische heilige schriften - vooral shari'a en hadieth - een LETTERLIJKE interpretatie genieten bij het gros van hun aanhangers, kan men moeilijk heen om de staatkundige en politieke aspiraties ervan, te weten: een aanfluiting dan wel ontkenning van het principe van scheiding van kerk en staat, een van de basisbeginselen van onze liberale democratie;

zou je helemaal geen moslims mogen aannemen, want of ze nu een hoofddoek dragen omdat het niet mag of omdat ze niet zo conservatief zijn (valt niet te controleren...), ze blijven wel moslims en behouden dus ook hun religieuze en blijkbaar daarmee gepaard gaande politieke opvattingen.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden