![]() |
|
|
|
|
||||
|
||||
|
Citaat:
![]() Overigens is een kerstboom toch echt wel een symbool dat hoort bij de viering van het kerstfeest en als dusdanig in mijn ogen zeker een religieus symbool. Zoals ik al zei, idd niet zo expliciet als een hoofddoek, maar in essentie komt het op hetzelfde neer. Op die manier wordt er toch echt wel met twee maten en gewichten gewogen vind ik. Nu ben ik persoonlijk ook geen liefhebber van de hoofdoek - in die zin dat het volgens mij symbool staat voor de minderwaardigheidspositie die de vrouw in de islam bekleedt -, maar als die vrouwen dat echt willen dragen vind ik dat ze dat recht moeten hebben. En uiteraard moet er een scheiding van Kerk en staat zijn, maar (bijna) iedereen behoort tot een bepaalde religie, ook diegenen die voor de staat werken en dat niet laten zien. Persoonlijk vind ik niet dat er iets mis is met te tonen tot welke religie je behoort, zolang je de scheiding tussen Kerk en staat maar respecteert en je religie dus niet je professionele oordeel beïnvloedt. En zoals u het stelt: Citaat:
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit. Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..." - Socrates, 2400 jaar geleden... - |
|
|
|||
|
|||
|
Ik weet niet of het op zijn plaats is om dit hier tussen te gooien, maar omdat ik iets zag vallen over scheiding tussen kerk en staat plant ik dit zaadje hier even tussen:
Ik gaf vorig jaar eens les over de wettelijke feestdagen ... Je hoort mij al komen. Er zijn 10 wettelijke feestdagen. En er is de scheiding tussen kerk en staat. Nu mag je eens raden hoeveel van die feestdagen katholieke feestdagen zijn? ... 6! (met name: Pinkstermaandag, Ons-Heer-Hemelvaart, Kerstmis, Allerheiligen, Paasmaandag en Maria ten hemelopneming oftwel Moederdag) (de 4 overige: Nieuwjaar, Dag vd Arbeid, Wapenstilstand en de Nationale Feestdag) Zonder daar een oordeel over te vellen -want ik zou die 6 niet kunnen weg denken of toch niet allemaal - vond ik dat best een verbazingwekkende vaststelling!