,,Ik zit hier niet op mijn plaats''
,,Ik zit hier niet op mijn plaats''
,,Ik ben afgestudeerd in de financiële en economische wetenschappen en heb vroeger verschillende jaren controles van vennootschappen gedaan'', zegt Jan. ,,Maar wat doe ik nu bijna de godganse dag: aangiftes vennootschapsbelasting manueel inbrengen in het computersysteem en dossiers in orde brengen. Echt bandwerk dat niet veel intellectuele inzet vraagt. Dat frustreert mij. Want ik heb geproefd van het controlewerk, toen ik begin de jaren negentig bij Financiën gestart ben.''
Jan werkt op een van de ,,klassieke'' buitendiensten bij de belastingadministratie. Het echte controlewerk komt toe aan de AOIF, de Administratie Ondernemings- en Inkomensfiscaliteit. ,,Ik heb de opleiding en de ervaring, maar de doorstroming naar de controlediensten is zeer beperkt.'' Het frustreert Jan vooral dat bij die controlediensten wel heel wat ambtenaren van niveau B werken. Ambtenaren van niveau A hebben een universitaire opleiding achter de rug, terwijl de ambtenaren van niveau B een graduaatsopleiding doorlopen hebben. ,,Daar zitten uiteraard ook zeer goede mensen tussen, maar het is toch de wereld op haar kop. Als ik de controleverslagen zie die soms bij de dossiers zitten, stel ik mij toch soms vragen. Ik zou sommige dossiers helemaal anders behandeld hebben.''
De beweringen van Jan worden gestaafd door een parlementaire vraag van kamerlid Dirk Van der Maelen (SP.A). Hij vroeg eind december 2006 aan de minister bij wijze van steekproef hoeveel van de ambtenaren met een universitair diploma en vier jaar (graad)anciënniteit op een klassieke dienst en op een controledienst werkten. Uit het antwoord van minister van Financiën Didier Reynders (MR) blijkt dat eind december van de 803 ambtenaren van dat niveau, 272 ambtenaren zich echt met controles bezighouden, terwijl de rest - twee derde ongeveer - ,,bandwerk'' verricht, zoals Jan het noemt.
Jan hoopt op termijn meer tijd te krijgen, ook binnen de klassieke dienst, om vennootschapsdossiers die bij hem passeren ook fiscaal wat meer onder de loep te kunnen nemen. Sinds enige tijd is het mogelijk om ook de aangiftes in de vennootschapsbelasting elektronisch aan de fiscus te bezorgen. Dat maakt het manueel inbrengen van de gegevens in de computer alvast overbodig. ,,Maar die aangiftes worden nog altijd uitgeprint en in een papieren dossier gestopt'', zegt Jan. ,,Daarnaast moeten allerlei tabellen in het fiscale dossier nog manueel aangevuld worden en fiches - zoals die met het loon van het personeel - bij het dossier gestopt worden.''
Maar Jan heeft ook voor een stuk zelf zijn toekomst in handen. Als hij slaagt in een rist examens, kan hij eerstaanwezend inspecteur - de vroegere hoofdcontroleur - worden. Een eerstaanwezende inspecteur krijgt vaak de leiding over zo'n klassieke dienst of controlekantoor. De voorbereiding van die proeven is zeer tijdrovend en slechts 5 tot 10 procent van de kandidaten haalt het.
DS, 22-02-2007