Enkele post bekijken
Oud 23rd October 2004, 16:10
Sara Sara is offline
Sara Bosman

Een tweede taal moet zeker kunnen.

Van "verwarring" of "slechter een taal kennen" zal volgens mij nooit sprake zijn.

Denk maar aan mensen die tweetalig werden opgevoed of kinderen van immigranten, die thuis Italiaans, Spaans, Grieks, Arabisch ... spreken en in de kleuterschool moeiteloos die tweede taal overnemen ...

Een kind leert taal door het te horen en gaat dan langzaam begrijpen wat die, voor hem vreemde, klanken te betekenen hebben.
Misschien leert zo'n kind de verschillende talen pas later van elkaar onderscheiden, dat weet ik niet
(-> iemand een antwoord?), maar echt nadelig kan het nooit zijn, denk ik.

Er is volgens mij wél een verschil tussen "twee talen als moedertaal aangeleerd krijgen" en "een tweede taal leren in de kleuterschool".
Ik persoonlijk, ben meer voorstander van het eerste,
dat wil zeggen dat ik zeker in verschillende talen tegen mijn "babies" zou praten ...

Of een kind er echt belang bij heeft dat hem een notie van een andere taal word aangebracht in de kleuterklas, weet ik niet ... Ik kon ook tot tien tellen in het frans toen ik 5 was, en kende ook die "standaardzinnekes" vanbuiten ... maar écht de taal leren, met z'n regels, woordenschat en uitspraak,
da's toch andere koek ...
Met citaat antwoorden