De nieuwe Belgische luchtvaartmaatschappij Air Belgium heeft zijn vlieglicentie gekregen van de Belgische autoriteiten. Dat meldt de maatschappij dinsdag. De ticketverkoop start in de komende dagen, de eerste vluchten zijn voor half april.
Topman Niky Terzakis had de vlieglicentie aanvankelijk voor eind februari verwacht. Het werd dus iets later. Ook de eerste vluchten worden verschoven: tot nu toe sprak de maatschappij over een start eind maart, maar dat is midden april geworden. De eerste bestemming wordt Hongkong.
"Er is inderdaad vertraging, maar dat is niet zo vreemd in een moeilijke procedure als deze", zegt een woordvoerder. Tegen de zomer wil de maatschappij nog zes andere routes lanceren naar grote en middelgrote Chinese steden. Alle vluchten vertrekken en landen vanop de luchthaven van Charleroi.
Air Belgium zal beschikken over een beginkapitaal van 20 miljoen euro, verdeeld over Europese meerderheids- en Aziatische minderheidsaandeelhouders. Langs Belgische kant investeren topman Terzakis, maar ook de federale en Waalse investeringsmaatschappijen FPIM en SRIW en Sabena Aerospace
Zeshonderd banen moet de komst van de nieuwe maatschappij opleveren: driehonderd voor Air Belgium en driehonderd voor de luchthaven.
Op de luchthaven zal de huidige Terminal Sud omgebouwd worden tot een "premium"-terminal, om de premium- en businessclassreizigers van Air Belgium te ontvangen. De werkzaamheden beginnen eind mei en zullen een jaar duren. Tot dan komen er tijdelijke oplossingen "om het comfort van de reizigers al vanaf de eerste vluchten te verzekeren".
Bron: De Morgen.be (13/03/2018)
Link:
https://www.demorgen.be/binnenland/air-belgium-krijgt-vlieglicentie-eerste-vluchten-gepland-voor-half-april-b3c23428/
Eigen mening:
Het is een goede zaak voor België dat deze nieuwe luchtvaartmaatschappij binnenkort toch in werking kan treden. Het is ook een goede zaak voor de luchthaven van Charleroi. Deze kan namelijk uitbreiden en hierdoor ontstaan er meer jobs. Het is een luchtvaartmaatschappij die duidelijk laat zien dat ze uit België komt. Dit komt ook het land ten goede, want hierdoor kan het meer aandacht krijgen en herkent worden in andere landen. De eerste vluchten hebben als bestemming Hong Kong. Dit veronderstelt dus bijgevolg een goede samenwerking tussen deze regionen. Dit kan een goede band tussen deze partners bevorderen. Ik begrijp het standpunt van de EU, die eerder twijfels had over de nieuwe luchtvaartmaatschappij, omdat er niets geweten was over de investeerders uit Aziatische landen. Het is logisch dat men eerst duidelijke gegevens moet kunnen vormen in verband met deze luchtvaartmaatschappij.