Enkele post bekijken
Oud 16th November 2017, 14:58
Emily B*erinckx Emily B*erinckx is offline
Registered User

Ik heb een broer met ADHD en autisme spectrum stoornis. Ik weet donders goed hoe moeilijk het is om een kind op te voeden dat niet "normaal" is, maar geen enkel kind kan je makkelijk opvoeden. Daarom vind ik dat ik op dit artikel moest reageren.

Wat er in dit artikel wordt verteld is datgene waar vele ouders die oprecht betrokken zijn bij de behandeling van hun kind al jaren geleden geconstateerd hebben. Medicatie is een hulpmiddel, maar niet de oplossing. In de eerste plaats moet er een passend behandeling worden uitgedokterd. Het is niet omdat je kind ADHD heeft dat je hem of haar Relatine moet geven want anders kan hij/zij niet opletten. Neen, elk kind heeft het wel eens moeilijk met opletten, je moet bij hen meer aandacht aan dat aspect toewijden. Het is niet omdat je kind ADHD heeft dat je hem/haar Risperdal (handelsnaam voor Risperidon) moet gaan geven omdat hij/zij anders te druk is.

Feit is dat het nu eenmaal veel makkelijker is om je kind medicatie te geven dan dat je er tijd en moeite in moet steken. Hetzelfde geld voor psychiaters en dokters. Daar knelt vaak het schoentje.

Mijn broer gaat al zo lang ik mij kan herinneren naar het buitengewoon onderwijs. Daarin heeft hij al veel scholen gedaan vooraleer hij op de juiste school met de juiste aanpassingen terecht is gekomen. (er zijn er zo maar 3 in heel Vlaanderen en ugh ik kan hier zo lang over uitwijken en vertellen hoe dat niet oké is maar dat brengt ons te ver)
Met heel veel verdriet zag ik op vele scholen hoe kinderen wel de capaciteiten hebben om naar een "gewone" school te gaan maar omdat ze het label ADHD hebben daar "niet welkom" zijn. Ik begrijp dat ergens wel omdat het ook voor leerkrachten niet makkelijk is, maar het zou niet mogen.

Jongeren die gewoon een beetje drukker zijn mogen niet worden uitgesloten en hoeven helemaal niet onder de medicijnen te staan. Wij als maatschappij zouden een pak verdraagzamer moeten worden t.o.v. mentale gezondheid.

Wij als toekomstige leerkrachten gaan de volgende generaties kinderen mee opvoeden. Ik hoop daarom dat er velen onder ons hetzelfde denken als Laura Batstra en ik: schrijf kinderen niet af omdat ze een label dragen en keten hen niet voor de rest van hun leven aan medicatie gewoon omdat het makkelijk is.
Met citaat antwoorden