Enkele post bekijken
Oud 16th November 2016, 19:05
Annelies H*nssens Annelies H*nssens is offline
Registered User

Ik ben het met Lucas eens dat het goed is dat jongeren die geradicaliseerd geraken, kunnen geholpen worden door experts. Het is niet altijd mogelijk om als school geradicaliseerde jongeren te helpen of te begeleiden. De school heeft daar langs de ene kant misschien niet altijd de tijd en mensen voor, maar vooral de nodige knowhow mist de school soms. Het is goed dat expert van buitenaf, die de leerlingen op een andere manier kunnen bekijken, zich met de zaak bezighouden.

Het is natuurlijk wel nog altijd de taak van de school en dan vooral de leerkrachten om geradicaliseerd gedrag op te merken. Sommige oproepen bleken uiteindelijk niet terecht, maar ik begrijp dat sommige leerkrachten het zekere voor het onzekere willen nemen. Ze willen de leerlingen helpen en beschermen van slechte invloeden.

Uit het artikel blijkt dat er in vijf gevallen een positieve afloop is. Dit stelt me langs de ene kant gerust, omdat het leven van die jongeren en hun familie "gered" is. Langs de andere kant stel ik me dan ook de vraag hoe het met de andere jongeren afgelopen is. En wat met alle geradicaliseerde jongeren die niet zijn opgemerkt door de school? Het onderwijsnetwerk islamexperten is een goede oplossing, maar nog beter zou zijn om in te zetten op preventie zodat er minder snel radicalisering ontstaat. Hoe die preventie tot uiting zou komen, is natuurlijk een andere moeilijke vraag.
Met citaat antwoorden