16th May 2016, 20:16
|
Registered User
|
|
|
|
Ik sluit me aan bij Dennis en Naomi. Het is schandalig dat de hogescholen gedupeerd worden. Om niet te zeggen geviseerd! Tegenwoordig krijg je al snel het gevoel dat men de professionele bachelor weg wil: één student aan de unief is er 4 of 5 aan de hogeschool waard als het op subsidies aankomt. Nogal wiedes dat er nooit wordt gezegd dat een unief hier of daar met tekorten zit.
Als je zo'n verschil op het niveau van de student, de klant kan bemerken, wil ik niet eens weten hoe hard dit terugslaat op de werkers, de mankracht. In dit geval de docenten. Natuurlijk moeten er slachtoffers vallen als er bespaard moet worden, maar bespaar dan wat meer op het nu en wat minder op de toekomst.
Ik kan slechts één kritische bemerking maken. Het marktaanbod van hogescholen in België is zo enorm dat ze elkaar kapot concurreren. Na de recente fusies van Artesis-Plantijn en Lessius-KHK zijn er nog 'maar' 12 hogescholen over 37 vestingsplaatsen in Vlaanderen alleen. Bij de universitaire tegenhanger spreken we over 6 universiteiten in evenveel steden. Dat is ook veel, maar wel veel houdbaarder. Zo wordt het snel duidelijk dat er misschien een verkleining nodig is op dat gebied.
|