Ik zou niet weten waarom het huis niet verkocht zou kunnen worden. Het is misschien een hoofdstuk dat kan afgesloten worden. En er kan een ander gezin gelukkig worden. Een gedenkplaats voor de meisjes vind ik een goed idee zo zullen de meisjes niet vergeten worden.
Ik snap uiteraard dat de familie dit niet wil. Ze willen aan de rest van de wereld laten zien wat voor een gruwel die man was. Maar ik denk dat iedereen dat al wel weet. |
.
Ik vind dat het huis niet verkocht mag worden, ik snap totaal niet hoe je in dat huis zou kunnen leven, je wordt dan toch constant met al de feiten en herinneringen geconfronteerd?? Inderdaad het oprichten van een herdenkingsplaats of het huis afbreken zou beter zijn vind ik.
|
Ik ben ook van de mening dat het huis niet verkocht mag worden. Wie weet wat er omgaat in de gedachten van de koper, speelt hij misschien met de gedachten van herhaling. Je weet maar nooit. Daarom mag men geen risico's nemen. Ik vind dat er met dat huis en de grond iets positief moet gebeuren, zodat al de trieste dingen die daar gebeurd zijn toch nog een positieve noot krijgen. Een herdenkingsplaats voor de meisjes is een goed idee denk ik.
|
Citaat:
Ik kan me enigszins wel vinden in het plan om het huis af te breken en een gedenkplaats in de plaats te zetten, maar anderzijds snap ik de reactie van Jean-Denis Lejeune wel. Het huis is zowat het enige tastbare bewijs van de gruwel die hier plaatsvond. Een waarschuwing voor anderen, een duidelijk bewijs van hoe gruwelijk Dutroux was en van de hel waardoor die kinderen en hun ouders, familie en vrienden zijn doorgegaan. Inderdaad is het huis iets wat omwoners elke dag aan de gruwel herinnert, maar voor de ouders is dit normaal. Ook al staat dit huis er niet meer, zij zullen elke dag eraan herinnert worden, heel hun leven lang. Een museum vind ik een luguber maar ook weer verstaanbaar idee. Ik denk dat niet enkel ramptoeristen en gestoorde mensen er naartoe zouden gaan, als het eenmaal zo ver zou zijn. Zo veel mensen hebben de boeken al gelezen, volgde het proces op de voet, waarom? Omdat het 'zieke' mensen zijn? Neen, omdat ze het niet konden vatten dat zoiets kon gebeuren, en ze toch een beetje wouden begrijpen wat deze meisjes hebben meegemaakt. Mensen zouden om net dezelfde reden naar het huis gaan kijken, want iedereen praat(te) erover, over het huis van Dutroux en de kelder, maar wie KAN zoiets gruwelijk zich visueel voorstellen? Persoonlijk vind ik afbreken nog steeds de beste oplossing, maar ik vind de andere ideëen niet zo zwart-wit als dat ze op het eerste zicht lijken te zijn. Een gedenkplaats zou ook voor de ouders dan de meest aanvaardbare vervanging zijn, zodat de afbraak van het huis niet gelijk staat aan het vergeten van de gruwel en hun kinderen. Het huis aan een of ander gezin verkopen vind ik dan weer absoluut niet kunnen. |
ommekeer
Plat gooien dat huis en zoals sommigen aanhalen een maatschappelijk functioneel gebouw bouwen.
|
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:41. |